Ny styrelse för Lindex

Ny styrelse för Lindex Tracy Stone, global försäljningsdirektör på GANT, och Rossana Mariano, Verkställande direktör och grundare av RMPR, valdes igår in i Lindex styrelse. I styrelsen ingår även tre representanter för Stockmann. Styrelsen leds av Per Sjödell, verkställande direktör för Fiskars Sweden.Ambitionen är att välja ytterligare en oberoende styrelsemedlem innan årets slut. Tidigare bestod Lindex styrelse enbart av representanter inom Stockmannkoncernens ledning.

Lindex mål är att vara ett globalt modevarumärke och att fortsätta sin framgångsrika internationella expansion. För att stödja detta, valde Stockmann på en extra bolagsstämma en ny operativ styrelse för AB Lindex.

“Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med denna kompetenta styrelse, som kommer stödja Lindex framtid som internationell modekedja. Jag känner mig trygg i att ta Lindex vidare till nästa steg”, säger Ingvar Larsson VD för AB Lindex.

Tracy Stone och Rossana Mariano har bred erfarenhet av mode- och detaljhandel samt av internationell expansion.

Tracy Stone, född 1962, är brittisk medborgare och jobbar som global försäljningsdirektör på GANT. Hon har tidigare jobbat som verkställande direktör för GANT UK, direktör för House of Frasers kosmetikaffärsverksamhet, försäljnings- och detaljhandelsdirektör för SpaceNK, samt chef för Selfridges detaljhandelsverksamhet.

Rossana Mariano, född 1962, är svensk medborgare och är verkställande direktör och grundare av RMPR, en av de ledande lifestyle PR-byråerna i Sverige. Hon har en bred erfarenhet av mode- och mediebranschen, bl.a. från tidningen Damernas Värld, H&M, Nordiska Kompaniet (NK) samt som konsult för kunder såsom Louis Vuitton, Canada Goose, Gudrun Sjödén och L'Occitane.

Nya styrelsen

Ordförande Per Sjödell
Verkställande direktör för Fiskars Sweden, Medlem i Stockmanns styrelse

Kjell Sundström
Strategidirektör Stockmann, Medlem i Stockmanns styrelse

Pekka Vähähyyppä
Vice verkställande direktör och ekonomidirektör Stockmann Medlem i Stockmanns styrelse

Rossana Mariano
Verkställande direktör och grundare av RMPR

Tracy Stone Global
F
örsäljningsdirektör, GANT

Personalrepresentanter Caroline Kull Magnusson och Ann-Britt Neckvall, Suppleant Clary Erenmalm

För mer information, se Stockmanns börsmeddelande

För mer information, kontakta;

Kaisa Lyckdal
Press Relations Manager, Lindex
Tel: 46 31 739 50 60
E-mail: kaisa.lyckdal@lindex.com