Svenska modekedjan Lindex expanderar med tre nya bytiker i Tyskland

Svenska modekedjan Lindex expanderar med tre nya bytiker i Tyskland Köpcentret Rhein Ruhr Zentrum är först ut. Butiken öppnar torsdagen den 15 oktober. Expansionen fortsätter under hösten med ytterligare två butiker i Ruhrområdet. Lindex femte butik i Tyskland ligger i köpcentrat Rhein Ruhr Zentrum, Muelheim an der Ruhr och är 700 kvadaratmeter stor. Butiken omfattar dam- och barnkonfektion samt damunderkläder och är ett led i Lindex fortsatta expansion på den tyska marknaden. Sedan tidigare finns en butik i Forum City, Muelheim an der Ruhr. "Kvinnorna i Muelheim gillar vår butik och vårt sortiment så det är glädjande att slå upp portarna till en ny butik här. Rhein Ruhr Zentrum är ett väl inarbetat köpcentrum och lokalen passar vår nya öppna och ljusa butiksplanering," säger Christer Malmerberg, VD för Lindex Tyskland. Lindex sortimentsprofil har visat sig passa de tyska kvinnorna. Resultat av undersökningar gjorda av GFK Marktforschung visar att tyska kvinnor tycker att Lindex kläder fyller ett viktigt tomrum mellan de billiga kedjorna och de exklusiva märkena. Kläderna är enligt kunderna moderna med hög kvalitet. Butikerna uppfattas som varma och ombonade och eventaktiviteterna ses som originella och nydanande. "Under öppningsdagen har vi förutom olika erbjudanden en tävling. Tävlingsdeltagarna ska under fem minuter välja ett antal valfria plagg ur vårt sortiment för 150 DM. Alla plagg de hinner plocka får de. Tävlingen och aktiviteterna leds av en konferencier," säger Christer Malmerberg vidare. Bilder finns att hämta på http://www.jbab.se/direkt/lindex För ytterligare information kontakta: Vice verkställande Direktör Leif Larsson Telefon: +46 (0)322-777 34 Fax: +46 (0)322-746 15 E-postadress: leif.larsson@lindex.se Lindex är en butikskedja med ca 270 butiker på den nordiska marknaden och 4 nyöppnade butiker i Tyskland. Koncernens produktområden är damkonfektion, damunderkläder, barnkläder och Lindex Care - kosmetik, kroppsvårds- och hälsoprodukter. Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: (pressmeddtyskland.doc)

Lindex är en av Europas ledande modekedjor med cirka 480 butiker på 18 marknader. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode för modeintresserade kvinnor. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex är en del av den finländska börsnoterade koncernen Stockmann. Ytterligare information finns på www.lindex.com.