Linné förhandlar om köp av bolag och blir störst i Skandinavien på Internet

Linné förhandlar om köp av bolag och blir störst i Skandinavien på Internet Linné Group AB förhandlar om köp av det största norska internetbolaget New Media Science ASA med 75 anställda. Parterna har skrivit ett intentionsavtal. Målet är att skapa Skandinaviens största och mest slagkraftiga aktör inom Internet och interaktiva medier och med starkt fokus på fortsatt utveckling och tillväxt. Antalet anställda uppgår då till drygt 400 med fokus på digital marknadskommunikation. Även i Oslo blir Linné Group störst med över 100 anställda. Koncernen kommer att expanderas internationellt. Bolagen integreras genom att Linné Group AB köper samtliga aktier i New Media Science ASA. Efter genomfört förvärv byter New Media Science namn till Linné New Media Science. New Media Science - ett prisbelönt och känt företag New Media Science etablerades 1995 och har sedan dess varit Norges ledande Internetbolag och har en stark tillväxttakt. Idag är bolaget det största och mest välkända internetföretaget i Norge med flera av Norges främsta företag som kunder. Bolaget levererar visuellt och funktionellt attraktiva lösningar för affärsrelaterade IT-tjänster, Internet, intranät och e-handel. New Media Sciences bidrag till årets norska branschtävling "Gulltaggen 99" tog hem grand slam i form av sju av tio möjliga priser! Antalet anställda är idag 75 och omsättningen för 1999 beräknas uppgå till 65 MNOK. De största aktieägarna är idag A-pressen (24%), det nordiska datorföretaget ARK (11%) samt nyckelpersoner inom bolaget. "-I vår strategi har det länge funnits en önskan om en tillväxtpartner som inte bara är stark på Internet utan också stark på integration och multimedia", säger Bente Sollid VD New Media Science. "Dessutom har Linné idag en e-handelskompetens i Oslo som kompletterar den kompetensen vi besitter idag." "-I och med detta förvärv är vi störst i Skandinavien både vad gäller antal anställda och omsättning i vår snabbväxande bransch. Vi har som ambition att vara en av de tre ledande företagen inom digital marknadskommunikation. Vi arbetar idag med flera internationella uppdrag för globala koncerner och fortsätter vårt arbete för att bli en stark internationell aktör", säger Gino Vettese VD Linné Group AB. Övertag av aktier Uppgörelsen sker i både aktier i Linné Group och likvida medel. För mer information vänligen kontakta: Cecilia Hellman Informationsansvarig, Linné Group AB (publ) E-mail cecilia.hellman@linnegroup.com Gino Vettese VD, Linné Group AB (publ) Tel vx 031-722 10 00, ank 1002 Mobil 0739-733 002 E-mail gino.vettese@linnegroup.com Internetföretaget Linné Group AB (publ) är noterat på Stockholms Fondbörs O- lista. Koncernen har ca 300 anställda med verksamhet i Stockholm, Oslo, Göteborg och Malmö. Linné Group är inriktat på digital marknadskommunikation med fokus på strategiska helhetslösningar för Internet, intranät, extranät, e- handel, multimedia, sälj- och marknadssystem samt film- och TV-produktion. Koncernen omfattas av tjänsteverksamheten Linné Group och Propello samt Caesar Affärssystem. Bland kunderna finns bland andra Volvo, Saab, Ericsson, Astra, Procordia, Svenskt Flyg, Micro Bildelar och Electrolux Home. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/11/19990511BIT00180/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1999/05/11/19990511BIT00180/bit0002.doc