En miljon kilometer med LIQUI MOLY

Marc Ghys tillryggalägger rekordavstånd med sin Mercedes.

Juli 2017 – Belgien har en ny miljonär: Marc Ghys från Wiekevorst har tillryggalagt en miljon kilometer med sin Mercedes E 270 CDI – med hjälp av oljor och tillsatser från LIQUI MOLY.
– Min mekaniker säger att motorn fortfarande befinner sig i toppskick tack vare LIQUI MOLY, säger Marc Ghys.

Marc Ghys är innehavare och VD för Metro Impex Belgium nv och reser mycket på jobbet. I snitt handlar det om 60 000 km per år. Hans tidigare bil var också en Mercedes. Med 190E körde han inte mindre än 750 000 km. Det väckte hans ambition att nå milstolpen på en miljon km med nästa bil.

Detta var en Mercedes E 270 CDI av årsmodell 2000. För att motorn skulle klara påfrestningarna använde Marc Ghys produkter från LIQUI MOLY redan från start.
– Jag har länge känt till LIQUI MOLYS produkter och uppskattar deras kvalitet och prestanda, säger Marc Ghys.

Han använde olja från LIQUI MOLY vid varje oljebyte. Vid vartannat oljebyte rengjordes dessutom oljekretsloppet med LIQUI MOLY Motorclean och LIQUI MOLY Cera Tec tillsattes som slitageskydd. Denna kombination höll motorn ren och erbjöd extra skydd för en längre livslängd. Det gjorde att motorn höll i en miljon kilometrar.

Motorn är inte bara bilens ursprungliga. Den har heller aldrig renoverats. Endast fem injektorer och ett par glödstift har bytts ut under årens lopp.  Mer problematiska än själva motorn var gummi- och plastdelar som blir spröda och går sönder med tiden.

Och just när miljongränsen nåddes uppstod nästa svårighet. Den sexsiffriga vägmätaren strejkade och frös fast på 999 999 km. Mercedes-ingenjörerna hade tydligen inte räknat med att motorn skulle gå så långt. En miljon kilometer – det motsvarar avståndet från jorden till månen och tillbaka – och fem varv runt jorden på det.

Nu har Marc Ghys köpt en ny bil: en Mercedes E 220 d. Även den tas om hand med produkter från LIQUI MOLY redan från start. Den nya motorn ska ju också hålla så länge som möjligt.

Med omkring 4000 olika artiklar erbjuder LIQUI MOLY ett unikt sortiment av bilvårdsprodukter: motoroljor och tillsatser, fetter och pastor, sprejer och rengöringsmedel, lim och tätningsmedel. LIQUI MOLY grundades 1957 och utvecklar och tillverkar sina produkter uteslutande i Tyskland. På hemmamarknaden är företaget obestridd marknadsledare på tillsatser och har utsetts till bästa oljemärke upprepade gånger. LIQUI MOLY leds av Ernst Prost och säljer sina produkter i 120 länder. Under 2016 låg omsättningen på 489 miljoner euro.