Litium godkänt för notering på AktieTorget med förbehåll för teckningsgrad och ägarspridning i samband med pågående nyemission

Litium Affärskommunikation AB (publ) (”Litium” och ”Bolaget”) har erhållit godkännande för upptagande till handel av bolagets aktie på AktieTorget förutsatt att pågående nyemission om 24,0 MSEK före emissionskostnader tecknas till minst 14,0 MSEK samt att AktieTorgets spridningskrav uppfylls. Teckningstiden pågår under perioden 6 – 27 april och första handelsdag i bolagets aktie beräknas bli i vecka 20 under andra halvan av maj, 2016.

Litium har av AktieTorget blivit uppmärksammat på vissa punkter i det av Finansinspektionen godkända prospektet som behöver förtydligas.

I det fall som tecknare av aktier bedöms kunna bidra med strategiska värden till Bolaget kan styrelsen bereda ett större investeringsutrymme för dessa, vid överteckning dock maximalt 20 procent av emissionsbeloppet. I övrigt avser Bolagets styrelse att prioritera ägarspridning, samt att i den mån det är möjligt se till att varje tecknare erhåller minst 500 aktier.

Bolagets intäkter kommer från en egenutvecklad och helägd programvara som ger kunden möjlighet att erbjuda sina produkter och tjänster på Internet. Under 2013 avvecklades Litiums egen konsultverksamhet för att istället fokusera på licensintäkter från försäljning av standardiserad plattform för e-handel. Mjukvaran säljs i huvudsak via konsulter som är Litiums Solution Partners. För information om Bolagets Solution Partners, se www.litium.se.

Bolaget är idag ett utpräglat mjukvaruföretag med en skalbar affärsmodell. Betalning för mjukvaran är antingen en up-front-engångslicens eller en månatlig hyra baserad på utnyttjandegrad. Cirka 70 procent av Bolagets intäkter är idag s.k. återkommande avtalsintäkter, bestående av månadshyra, support och hosting samt provisioner från bolagets Ecosystem (samarbetspartners). Övriga intäkter är licensintäkter och konsultintäkter från utbildning av partners etc. Det är styrelsens uppfattning att Bolaget under hösten och vintern 2015 genom ett stadigt växande årligt avtalsvärde fått ytterligare bekräftelse på att den nya affärsidén ger bolaget stabila och växande avtalsintäkter.

Provisionerna från Litiums Ecosystem utgör en del av de intäkter som underleverantören erhåller av kund som använder deras programvara som adderad tjänst på Litiums plattform. Som exempel kan nämnas de olika betalningssystemen som tar en avgift av kunden när deras system för betalning används. Litium erhåller en del av denna avgift som returprovision.

Bolagets tredje största ägare är Johnny Svensson, privat.

I enlighet med vad som framgår av prospektet har Fastpartner AB samt ett antal grundare och anställda samt f d anställda lånat ut kapital till bolaget mot skuldebrev. Det totala lånebeloppet är 4 350 000 kr och avses regleras under 2016.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Lundin, VD Litium
E-post: henrik.lundin@litium.se

Litium är en molnbaserad e-handelsplattform som hjälper till att accelerera försäljningen för stora och medelstora företag inom både B2B och B2C. Våra 30 största kunder – däribland Teknikmagasinet, Jollyroom och Nyblomgruppen – har en sammanlagd årlig försäljning online på över 3,5 miljarder kronor. Litium agerar genom sitt partnernätverk på den nordiska marknaden och har sitt säte i Stockholm. www.litium.se