Stor utomhusutställning om människans mångfald i Malmö

Report this content

På torsdag den 12 maj kommer foto- och utomhusutställningen ”Livets Steg” till Malmö. Det här är första anhalten på en internationell turné med visningar i London och Madrid. Under sju år har fotografen Anders Ryman rest runt jorden för att dokumentera människans olika riter. Överallt i världen har människan behov av att markera när hon går från en fas i livet till en annan. Utställningen visar människans likheter oavsett kultur, religion eller vilket land du bor i.

De första bilderna i projektet tog Anders Ryman hos samerna i Kautokeino i Nordnorge vid påsken år 2000, en tid då man där firar dop, bröllop och konfirmation. Och sju år senare togs de sista bilderna under ett finskt bröllop i Åbolands skärgård. Däremellan ligger resor till ett tjugotal olika kulturer i alla bebodda världsdelar. Anders har valt att illustrera riter både långt bort och nära. Exotiska kulturer och kulturer i storstad.

- Från början var jag fascinerad av det som var annorlunda. Men allt eftersom jag lärde känna andra kulturer lärde jag mig att vi människor i grunden är mycket lika. Det som utmärker oss är vår empati och samarbetsvilja, säger Anders Ryman.

Utställningen Livets Steg visar i bild och text att det är mer som förenar än som skiljer oss människor åt. Det finns en stor variation och rikedom - både till vardags och fest. Oavsett kultur, religion och tradition är vi människor i grunden lika – och vi har alla ett behov av att manifestera de steg vi tar på livets väg.

Utomhusutställning innehåller 66 bilder på fristående skärmar och väger 11 ton.

Imorgon kommer utomhusutställningen ”Livets Steg” till Malmö och visas på Stortorget fram till den 21 juni. Det är första anhalten på en internationell turné med visningar i flera större städer, bland annat London den 1 juli – 6 september och Madrid senare i höst.

Bakgrund:

Anders Ryman, 56 år, växte upp i Orsa, Dalarna med en mor från Finland och far från Västergötland. Som tonåring var Anders utbytesstudent i USA och reflekterade redan då över kulturskillnader. Anders är fotograf och skribent och hans bilder och reportage har publicerats i otaliga svenska och internationella tidskrifter, bland annat i Animan, GEO och National Geographic. Under 1980-talet bedrev han forskarstudier i kulturantropologi, vilket avspeglas i hans intresse för människor och kulturer.

Bilder: svensk studentexamen samt vuxenrit från Nepal

Bildtext:

1.- Med betyg i hand och studentmössa på huvudet springer nyblivna studenter ut ur Katedralsskolan i Uppsala för att gratuleras av sina familjer.Foto: Anders Ryman

2.- Som avslutning på sin bahra, som hålls i samband med den första menstruationen, visar en newarflicka i Katmandu, Nepal,  sitt ansike för solguden Surya.

Foto: Anders Ryman

För mer information kontakta Anders Ryman, fotograf, info@andersryman.com

tel. 0708-993776 eller www.livetssteg.se

Publicering av pressbilderna,  får ske utan kostnad förutsatt att publiceringen gäller projektet Livets steg eller Anders Rymans arbete med det. Se film om Anders Rymans arbete med Livets steg www.livetssteg.se