Snusförnuft efterlyses! 12/6 Göteborg

Report this content

En diskussion om snusfrågan med Olle Ludvigsson, (S) europaparlamentariker, Anna-Lena Claesson, Livsmedelsarbetareförbundet, och Kenneth G. Forslund, (S) riksdagsledamot, under ledning av Göran Färm på Swedish Match fabrik i Göteborg.

Välkommen till ett arbetsplatsbesök och diskussion om snusförnuft fredag 12 juni 2015. Att tillverka svenskt snus har en hundraårig historia i Sverige. Swedish Match nuvarande fabrik i Göteborg har funnits sedan 1981 men tillverkningen av snus har mycket längre anor i Göteborg. På fabriken jobbar idag ca 400 personer.

Snuset har tidigare visat sig vara en symbolfråga för självbestämmande och sunt förnuft. När nu regeringsutredare lägger fram förslag som riskerar att radikalt försämra för snusare vill vi att socialdemokratiska riksdagsledamöter, lokala S-politiker och fackliga företrädare förstår problematiken och vilka hot vi står inför.

Därför vill Livsmedelsarbetareförbundet bjuda in dig till en av våra viktiga arbetsplatser så att vi kan diskutera vilka möjligheter och hot svensk snustillverkning och export står inför. Vi vill även berätta om EU:s syn på snuset idag och hur svenska politiker, företag och fackliga företrädare framgångsrikt slogs för att rädda det svenska snuset inför EU:s översyn av tobaksdirektivet. Varmt välkomna! Hans-Olof Nilsson, ordförande Livsmedelsarbetareförbundet

Program fredag 12 juni

9.00 Kaffe

9.30 Presentation av snusfrågan och diskussion om olika aspekter

10.30 Rundvisning i Swedish Match snusfabrik

11.30 Gemensam lunch

Mer information Frågor besvaras av Pauli Kristiansson, telefon 070-638 61 20, e-post: pauli.kristiansson@livs.se.

Mer information om Livs finns på www.livs.se. Anmälan till info@livs.se senast 10/6 Meddela om du önskar specialkost. Plats: Swedish Match-fabriken ligger på Trollhättegatan 1 i Göteborg intill Göta älv och ca 1 km från centralstationen. Klicka här så kommer karta!

För mer information kontakta:
Pauli Kristiansson
pauli.kristiansson@livs.se

Livsmedelsarbetareförbundet organiserar 31 000 livsmedelsarbetare och är ett av 14 LO-förbund.

Taggar: