2017 års LKAB-stipendiater utsedda

Varje år delar LKAB ut ett idrotts- och ett kulturstipendium till lovande talanger och framgångsrika utövare inom respektive område. Årets idrottsstipendiat blir Malmberget AIF:s damlag i klassiskt styrkelyft, kulturstipendiet går till musikern och kompositören Martin Wirén.

MAIF:s damlag i klassiskt styrkelyft har på kort tid lockat nya utövare av sporten och dessutom nått stora framgångar både som klubb och individuellt. Gällivaresonen Martin Wirén är en begåvad och uppmärksammad musiker som studerat på Kungliga musikhögskolan i Stockholm och som i fjol fick uppdraget att musikaliskt tolka 2016 års Nobelpristagare i litteratur, Bob Dylan, till en utställning beställd av Nobelmuseet, säger Jan Moström, vd och koncernchef på LKAB.

Motiveringar:
Malmberget AIF:s damlag i klassiskt styrkelyft
Engagemanget och viljan som krävts för att sprida intresset till flera och samtidigt avancera så starkt gör att det pekar starkt uppåt för dessa kraftsportare!

Martin Wirén
Genom såväl sin kreativitet och sitt nytänkande som den musik han komponerar och framför är Martin Wirén en inspiratör och förebild för andra unga skapare från Malmfälten.

LKAB:s idrotts- och kulturstipendier har delats ut sedan 1984 och är på 50 000 kronor vardera. Nomineringarna kommer från LKAB:s medarbetare och stipendiaterna utses av LKAB:s koncernledning. Stipendierna delas ut i samband med LKAB:s årsstämma idag den 27 april på Vetenskapens Hus i Luleå.

Kontaktperson: Anders Lindberg, tel: +46 980 783 55. E-post: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2016 och har cirka 4 200 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.