LKAB lanserar ny hemsida för samhällsomvandlingarna

Idag lanserar LKAB en första version av en ny webbplats som handlar om samhällsomvandlingarna i Malmfälten, samhallsomvandling.lkab.com. Här samlas all information för boende, besökare, media och externa samarbetspartners. Samhällsomvandlingarna genomförs för att LKAB ska ha möjlighet att fortsätta bryta järnmalm.

Just nu pågår ett projekt där LKAB ska lansera en helt ny koncernwebbplats med tillhörande dotterbolagswebbplatser, samt en webbplats anpassad för det informationsbehov som finns i samband med samhällsomvandlingarna. Samhällsomvandlingswebben är först ut att lanseras.

– Syftet är att nå ut till fler och förbättra kommunikationen både på ett allmänt och personligt plan när det gäller samhällsomvandlingen, samt förbättra LKAB:s digitala närvaro, säger Erika Lindblad, kommunikatör LKAB.

Den stora förändringen är att alla som söker information om samhällsomvandlingen numera hittar allt på samhällsomvandlingswebben i stället för på www.lkab.com, LKAB:s koncernwebbplats.

– En av de nya funktionerna kallar vi "Flyttkollen". Där kan du skriva in din adress och direkt få reda på om den är berörd av samhällsomvandlingen eller inte, säger Erika Lindblad.

Webbplatsen, som till en början är en första version, ska under hösten utvecklas och förbättras. Det är möjligt för besökarna att lämna feedback till LKAB:s kommunikationsenhet.

Erika Lindblad, kommunikatör Samhällsomvandlingen LKAB, 46 980 712 41

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2015 och har cirka 4 500 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.