Stadsflytten i Malmberget

Nu pågår en av Sveriges största husflyttningar. I dag lyfts det första huset i den andra
etappen på trailern för att transporteras sju kilometer. Huset väger 180 ton, ungefär
lika mycket som 100 större personbilar, det är 22 meter långt, 10 meter brett
och 11 meter högt.

I år flyttas elva kulturbyggnader från Malmberget till Koskullskulle. Flyttprojektet omfattar totalt 30 kulturbyggnader med 86 bostäder och avslutas 2018. Men det är bara en liten del av allt som måste ske för att utveckla och behålla gruvan. I Malmberget påverkas 3 200 personer, 2 000 bostäder och 250 000 kvadratmeter bostads- och lokalyta, som ska byggas upp på nytt igen på annan plats.

Marken i samhället påverkas av LKAB:s gruvdrift och husen flyttas för att järnmalmen ska kunna fortsätta att brytas. Genom att flytta kulturbyggnaderna bevaras dessa med sin historia och samtidigt kan LKAB erbjuda bostäder i ett äldre bostadsbestånd med lägre hyresavgifter än i nybyggda hus.

Samhället Malmberget byggdes i slutet av 1800-talet för att gruvarbetarna skulle ha någonstans att bo. Ingen kunde då ana att gruvbrytningen skulle pågå än i dag, mer än 100 år senare. Nu måste samhället avvecklas och de intilliggande orterna Gällivare och Koskullskulle utvecklas och förtätas. Butiker och frisörsalonger får ny adress, barnen en ny väg till skolan och motionsspåren får nya slingor.

Samhällsomvandlingen i Malmberget har pågått i omkring 60 år när områden har avvecklats. Exempelvis flyttades kyrkan första gången 1974.

Kontaktperson: Maritha Mossberg, kommunikatör LKAB. Tel: 46 (0) 970 766 44. E-post: maritha.mossberg@lkab.com

LKAB är en internationell högteknologisk mineralkoncern som bryter och förädlar Norrbottens unika järnmalm för den globala stålmarknaden. Hållbarhet är kärnan i vår affärsidé och vår ambition är att vara ett av de mest innovativa, resurseffektiva och ansvarstagande företagen i branschen. Koncernen, som omsatte drygt 16 miljarder kronor 2016 och har cirka 4 200 anställda i 13 länder, rymmer även industrimineraler, borrsystem, tågtransporter, bergtjänster och fastighetsbolag.