Trendiga noveller - i lättläst form

Noveller i fickformat blev det hetaste sättet att läsa under 2011, och trenden fortsätter. LL-förlagets böcker i serien En Lätt Pocket har ett litet format som passar lika bra i favoritfåtöljen som på språng. Nu kommer två nya noveller i serien!

- Noveller är ett utmärkt sätt att öppna böckernas värld när tiden fattas, eller när det känns för utmanande att ta sig igenom en hel roman. Redan i slutet av 90-talet gav LL-förlaget ut noveller i fickformat. Nu har vi uppdaterat serien och den är mer aktuell än någonsin, säger LL-förlagets chef Laura Mendez.

Serien En Lätt Pocket innehåller lättlästa berättelser av både debutanter och kända svenska författare som Elsie Johansson, Cecilia Davidsson och Pamela Jaskoviak. I novellerna har vi stiftat bekantskap med en prostituerad i Thailand, en ensam norrlänning med hund, och ett ungt par som får problem med sitt nya drömhus… Och i mars 2012 släpps Tjock-Ida och På andra sidan vägen.

I På andra sidan vägen av Camilla Wallqvister, möter vi Mariam och Jusuf, som gjort den långa resan från Bagdad till den svenska landsbygden. De har flyttat för att ge livet som småföretagare en chans, men det visar sig vara lättare sagt än gjort. Mariam och Jusuf upptäcker snart att deras sista chans att lyckas är den buttre granngubben och hans hustru. Paren på båda sidor om landsvägen måste omvärdera vad de trott om varandra, och snart växer en oväntad vänskap fram mellan granngårdarna.

Skildringar från vården har på senare tid blivit en genre att räkna med, och Cecilia Davidssons Tjock-Ida är det senaste tillskottet. Tjock-Ida är en skildring av mötet mellan en ung kvinnlig vårdare och en patient som förlorat både minne och talförmåga.

- Jag sommarjobbade på ett mentalsjukhus när jag var 18 år och på en av avdelningarna fanns en tant som kom från min hemby, säger författaren Cecilia Davidsson. Där fick jag grundidén, men det var först när jag fick uppdraget från LL-förlaget som allt föll på plats.

Cecilia Davidsson är idag en av Sveriges främsta novellister. Foto: Tommy Brismo

En Lätt Pocket-serien har formgivits av Bok och form, uppmärksammade av Svensk Bokkonst vid flera tillfällen, nu senast med LL-boken Förvandlingen. LL-förlaget är en del av Centrum för lättläst som gör böcker, nyheter och information för människor som av olika skäl har lässvårigheter eller är otränade läsare.

Läs gärna mer på: www.ll-forlaget.se

Eller kontakta:

Laura Mendez, förlagschef vid LL-förlaget, Centrum för lättläst, tel 08-720 99 86

Camilla Batal, pressansvarig vid Centrum för lättläst, tel 0733-849 288

Cecilia Davidsson, tel 070-274 05 10

LL-förlaget, Box 9145, 102 72 Stockholm

Besöksadress: Långholmsgatan 27

Tel: 08-640 70 90     Fax:08-642 76 00     Webb: www.ll-forlaget.se

Taggar:

Om oss

LL-förlaget gör lättlästa böcker för unga och vuxna. LL-förlaget är en del av Myndigheten för tillgängliga medier.