Claes Thim tog hem priset som årets fackliga hjälte

Vinnare av priset Årets fackliga hjältedåd 2016 gick till Claes Thim, Elektrikerförbundet. Detta för hans insatser i samband med att arbetsmiljön på Mall of Scandinavia visade sig farlig för de som arbetade med byggandet av köpcentret.

Varje år delar LO Ung ut ett pris för någon person eller grupp som gjort en betydande insats inom facket. Årets fackliga hjältedåd är ett sätt att uppmärksamma dessa hjältar. I år gick alltså priset till Claes Thim på Elektrikerförbundet.

-Claes Thim  är en mycket värdig vinnare. Med mod och integritet har Claes kämpat för sina kolleger och stått upp mot arbetsgivaren för att säkra en trygg och säker arbetsmiljö under byggandet av Mall of Scandinavia, säger LOs ungsekreterare Josefin Johansson.

Juryns Motiveringar för Årets fackliga hjältedåd 2016
Vinnare
Claes Thim
Elektrikerförbundet
Med ett outtröttligt engagemang och rättvisepatos har Claes visat att det inte finns några gränser för hur viktig den fackliga kampen är. Han tar inte bara strid för sig själv och för sina kollegor utan även för alla andra arbetares rättigheter. Oavsett vad du jobbar med, var du kommer ifrån eller vilken gud du tillber, du har samma rätt att känna dig säker och trygg på jobbet.
Genom hela arbetarrörelsens historia har de funnits där, hjältar som Claes, som ständigt sätter laget före jaget. Allt för att nå det större målet – respekten för alla människors lika värde och rätt.

Juryn
Juryn som utser vinnaren består av LOs andre vice ordförande Berit Müllerström, SSUs ordförande Philip Botström och ABFs ordförande Helen Pettersson.