Enig LO-styrelse kring fortsatta avtalsrörelsen

Alla LO-förbund kommer att stå upp för varandra i den fortsatta avtalsrörelsen. Man är överens om treåriga avtal med löneökningar på 6,8 procent räknat på avtalsområdets genomsnittsförtjänst men minst 1 740 kronor per månad.

– Det är tydligt besked från alla LO-förbund att man gemensamt står upp för löneökningar på minst 1 740 kronor per månad. Det är en stark samordning där alla står bakom varandra i de fortsatta förhandlingarna, säger Karl-Petter Thorwaldsson, LOs ordförande.

– Det är tillsammans vi är som starkast och vi har alla förbund i ryggen när vi fortsätter förhandlingarna med våra motparter. Framförallt är det bra att alla står upp för den tydliga jämställdhetssatsningen som våra gemensamma krav innebär, säger Annelie Nordström, Kommunals ordförande.

– Vi är tydliga med att vi står bakom de gemensamma LO-kraven om kronpåslag för avtalsområden med snittlöner under 25 000 kronor i månaden. Det handlar om jämlikhet och jämställdhet i praktiken, inte bara vackra ord, säger Anders Ferbe, IF-Metalls ordförande.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.