Finanskrisen ett hot mot mänskliga rättigheter i arbetslivet

I dag, den 10 juni, släpps rapporten Kränkningar av fackliga rättigheter, som granskar förhål-landen på arbetsmarknaden världen över. Hot, avskedanden, fängslanden, tortyr, sexuella tra-kasserier och till och med mord är fortfarande den hemska vardagen för många arbetstagare och fackligt aktiva. Detta trots att länderna har skrivit under FN:s och ILO:s konventioner. LO, TCO och Amnesty uppmanar nu regeringen inför sitt ordförandeskap i EU att agera mer kraft-fullt för att stoppa övergreppen.

LO, TCO och Amnesty uppmanar den svenska regeringen att, tillsammans med svenska arbetsgivar-organisationerna och företag, agera mer kraftfullt för att stärka de mänskliga rättigheterna i arbetslivet och motverka kränkningar:

- Som ordförandeland i EU bör Sverige ställa tydliga krav på respekt för de fackliga rättigheterna i alla medlemsländer och för det EU-finansierade utvecklingsbiståndet;

- Fackliga rättigheter bör betonas tydligare i den svenska biståndspolitiken, och mer resurser avsät-tas för insatser för att upplysa om och stärka dessa rättigheter;

- Regeringen bör skärpa kraven på internationella organ som Världsbanken, WTO och IMF att de kräver respekt för de fackliga rättigheterna i alla sammanhang;

Den årliga rapporten om kränkningar av de fackliga rättigheterna tas fram av Internationella fackliga samorganisationen, IFS. Läs mer på www.ituc-csi.org Hela rapporten samt en debattartikel, publicerad idag i Göteborgs-Posten, finns att läsa på www.lotcobistand.org/krankningar

För mer information: LO: Keth Thapper, Internationella enheten, keth.thapper@lo.se, 0703-15 25 75 TCO: Helena Johanson, Internationell chef, helena.johanson@tco.se, 070-481 91 01 Svenska Amnesty: Elisabeth Löfgren, pressekreterare, elisabeth.lofgren@amnesty.se, 070-433 09 16