Förslag i rätt riktning från kommissionen

Idag offentliggjorde EU-kommissionen sitt förslag till gemensamma regler för säsongsarbetare från länder utanför EU. Förslaget innebär att medlemsländerna fortsatt har befogenhet att bedöma behovet av säsongsarbetare.

– Dock finns det ett antal saker som måste förtydligas. Det måste bli ännu tydligare att medlemsländerna även i fortsättningen får använda sina egna modeller för arbetsmarknaden, vilket innebär att Sverige kan implementera direktivet genom kollektivavtal. LO vill också att arbetsgivare måste styrka löne- och anställningsvillkor innan arbetstillstånd beviljas, vilket sedan ett par år inte längre är fallet i Sverige, säger Wanja Lundby-Wedin.

För mer information kontakta LOs pressinformation.