LO: Nytt avtal över 6,8 procent

Idag har Fastighetsanställdas Förbund har gjort upp om ett nytt riksavtal med Almega Tjänsteförbunden (läs mer på http://www.fastighets.se). LOs avtalssekreterare välkomnar avtalet som har stor inverkan på övriga avtalsförhandlingar, bland annat Kommunals.

- Jag vill gratulera Fastighet till ett bra avtal. De har lyckats teckna ett avtal som innebär 1 700 kr på tre år i kronpåslag. Detta utan att göra betydande försämringar i andra delar av avtalet. Det är en tydlig signal till de arbetsgivare som har avtal kvar att teckna med LO-förbunden. Årets avtalsrörelse handlar det inte bara om industrins procentpåslag utan också om en låglönesatsning med krontalshöjningar. Det ger ett högre procentuellt utfall till avtalsområden med en medellön under 25 000 kronor, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

- I första hand borde SKL öppna ögonen. De som vill se lägre löneökningar än vad Almega och Svensk handel gått med på till lågavlönade kvinnor i välfärden, säger Torbjörn Johansson

- Det är ett enigt LO som nu står bakom Kommunals krav att också få löneökningar på 1 740 kronor på tre år. Fastighets avtal i kronpåslag visar vägen för andra förbund, säger Torbjörn Johansson.

- Fastighets avtal visar också att LO-samordningen fungerar. Det är det senaste i raden av avtal som ger ett högre procentuellt utfall de lågavlönade. Tidigare har bland annat Handels tecknat avtal som enligt våra beräkningar har ett värde en bra bit över 6,8 %, med bland annat löneökningar på ca 1 700 kronor på tre år, avslutar Torbjörn Johansson.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.