LO hyllar S-löfte om en extra veckas ledighet för föräldrar

Bra reformer för föräldrar, pensionärer och arbetstagare. LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson är mycket positiv till socialdemokraternas valmanifest som presenterades på tisdagen.

Karl-Petter Thorwaldsson välkomnar särskilt löftet om en extra veckas ledighet för barnfamiljer. Något han menar kommer att gynna LOs medlemmar.

- För våra medlemmar kommer det här att göra stor skillnad. Många LO-medlemmar har svårt att spara föräldradagar att ta ut i samband med skollov, studiedagar eller terminsstart. Det är också bra att det gäller upp till 16 år, så att de som har äldre barn hemma också kan ta del av satsningen. Med dagens besked tar vi ytterligare ett steg i riktning mot ett jämlikt föräldraskap, säger Karl-Petter Thorwaldsson.

LO-ordföranden är också extra positiv till beskedet om att man återigen ska få 70 procent av lönen i pension.

- Det är ett krav som vi från LO drivit länge. För oss är det självklart att alla som har byggt upp vårt land ska ha en värdig ålderdom. Inte minst är det viktigt för många av LOs medlemmar som tillhör de som tjänar minst och därmed också kommer att få en skral pension. Vi är därför mycket nöjda att socialdemokraterna lyssnat på LO i den här frågan.

För ytterligare information kontakta LOs pressinformation 08 - 796 26 90