LO står bakom Fastighets strejkvarsel

LO stödjer Fastighetsanställdas förbunds varsel om strejk på avtalsområdet Almega Fastighetsarbetsgivarna. ”Vi kan inte acceptera att lågavlönade fastighetsanställda inte ska få ta del av LO-samordningens låglönesatsning”, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson i en kommentar.

Onsdagens strejkvarsel från Fastighetsanställdas förbund (Fastighets) har sin grund i att man inte kunnat komma överens med arbetsgivarna om en överenskommelse i enlighet med LO-samordningen, där det ingår en låglönesatsning. LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson tycker därför att det är bra att Fastighets varslar om strejk.

- Vi kan inte acceptera att fastighetsanställda inte ska få samma låglönesatsning som arbetstagare inom bland annat industrin och handeln redan fått. Därför står vi till fullo bakom Fastighets varsel så att de också ska få ett avtal som är i linje med industrinormeringen. Det är viktigt att Fastighets tar kampen för att få upp lönerna för de allra lägst avlönade.

Enligt Torbjörn Johansson är inte det ingen slump att varslet lagts inom ett avtalsområde som administreras av Almega.

- Almega är värstingar på svensk arbetsmarknad. De är mest benägna att ställa till bråk. De vill förändra den svenska modellen i grunden genom försämringar för arbetstagarna. Detta är ytterligare ett bevis på det, säger Torbjörn Johansson.

För ytterligare information kontakta LOs pressinformation 08 - 796 26 90