LOs ordförande på första maj: ”70 miljarder till välfärden”

Regeringen bör satsa 70 miljarder på välfärden under de kommande fyra åren. Det är huvudbudskapet i LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldssons tal på första maj.

Det går bra för Sverige och statsfinanserna går med stora överskott. Därför finns det utrymme för ordentliga satsningar på välfärden enligt Karl-Petter Thorwaldsson.

- Nu duger inget duttande i marginalen. Nu krävs riktig politik och stora reformer. Därför vill vi från LO att regeringen satsar minst 70 miljarder på välfärden under den kommande fyraårsperioden. Så släpp sargen och investera i välfärden. Det är LOs budskap till regeringen.

Karl-Petter Thorwaldssons tal handlar också om de ökade klyftorna i samhället och hur dessa ska bekämpas, bland annat genom att införa ett jämlikhetsmål.

- Till 2020 behöver vi se ett tydligt och kraftfullt trendbrott vad gäller utvecklingen av ojämlikheten. Senast nästa mandatperiod ska klyftorna börja minska. Sverige måste börja röra sig i rätt riktning.

Karl-Petter Thorwaldssons tal kommer att läggas ut på www.lo.se ca kl 12.00

Kontaktperson: