LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin:– Mer differentierad skolpeng för likvärdig skolutbildning

Utred effekterna av det fria skolvalet i grundskolan och i vilken utsträckning det har bidragit till ökad segregation.  Det föreslår LO i rapporten ”Full sysselsättning”.

– En mer differentierad skolpeng skulle kunna vara ett förslag till åtgärd för att komma tillrätta med de negativa effekterna av skolsegregationen, säger LOs ordförande Wanja Lundby-Wedin.

En fullgjord gymnasieutbildning är i dag närmast ett krav för att ungdomar ska få jobb. Men hur väl de unga lyckas i skolan beror på vilken skola de har gått i och på vilken utbildning deras föräldrar har.

LO har redan tidigare uppmärksammat att den svenska skolan de senaste åren har blivit allt mindre likvärdig. I skollagens krav på likvärdighet betonas att skolan är skyldig att ge eleverna det stöd de behöver. Men resultaten i grundskolan visar att man inte lyckas leva upp till lagens krav. Det bekräftas också av nya rön från Skolverket.

– Eftersom förutsättningarna att klara gymnasieskolan grundläggs redan i grundskolan är det allvarligt att dagens grundskola inte ger alla barn likvärdiga förutsättningar, säger Wanja Lundby-Wedin.

Det är känt att det fria skolvalet har lett till en segregering mellan studiemotiverade elever och elever med låg studiemotivation. Svenska elever har även en högre andel eget arbete utan lärares handledning än elever i andra länder.

– Det säger sig självt att en sådan ordning gör det svårt för skolan ge varje elev det stöd just han eller hon behöver, säger Wanja Lundby-Wedin.

En noggrann genomgång av det fria skolvalets konsekvenser skulle tydliggöra var åtgärder behöver sättas in. En sådan skulle kunna vara en mer differentierad skolpeng som styr resurserna dit de bäst behövs.

För mer information kontakta LOs pressinformation: 08-796 26 90.