Reallönerna fortsätter att öka

Reallönerna fortsätter att öka men löneskillnader mellan män och kvinnor och arbetare och tjänstemän är fortsatt stora. Det visar LOs lönerapport för 2016.

Under 2015 ökade reallönerna med drygt 2 procent för såväl arbetare som tjänstemän. I rapporten konstateras att reallönerna ökat nästan varje år de senaste 20 åren.

- Det visar att vi fortsatt lyckas leverera löneökningar till våra medlemmar och att den svenska modellen fungerar bra. Det är något som gynnar både löntagarna och företagen, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.

Samtidigt visar rapporten att löneskillnaderna mellan män och kvinnor och arbetare och tjänstemän är fortsatt stora. Medellönen är nästan femtio procent högre för tjänstemän än för arbetare. Även löneskillnaderna mellan män och kvinnor är stora då medellönen för män var 15 procent högre än för kvinnor 2015.

- Det är pinsamt att löneskillnaderna mellan män och kvinnor och arbetare och tjänstemän är så stora som de är. Det är inte rätt. Vi måste öka tempot för att se till att dessa skillnader minskar, säger Torbjörn Johansson.

Läs hela rapporten här

För ytterligare information kontakta LOs pressinformation 08 - 796 26 90