Loka avslöjar årets nya smak – hallon persika

Report this content

Det är ingen slump att sötsyrliga hallon och saftiga persikor blev 2012 års nya Loka-smak. Smakerna hallon och persika har under lång tid varit konsumenternas favoritsmaker. Interna smaktester bekräftade detta och under januari ser Loka hallon persika dagens ljus. Vattnet kommer som vanligt från hälsokällan i Bergslagen.

Lokas smaker engagerar. Det ser vi på försäljningen vid nylanseringar samt det engagemang som finns på bland annat Lokas Facebook-sida, där många gissat på Lokas nästa smak. Vi har fått många smakönskemål om både hallon och persika. Vi bestämde oss för att kombinera de båda och hoppas nu att konsumenterna kommer att uppskatta kombinationen lika mycket som vi, säger Stefan Santos, marknadschef vatten på Spendrups.

Hallon har funnits i Sverige under flera hundra år och har blivit ett av våra mest omtyckta bär – som en del av en dessert, i sylt, tårtor eller bara som det är. Persika har sitt ursprung i Kina och odlas i dag i Sydeuropa, Sydamerika och Kalifornien. Frukten passar till fräscha fruktsallader och andra efterrätter, men används också i matlagning. Persika kallas även persiskt äpple, från dess latinska namn malum persicum.

Vattnet från Loka kommer från hälsokällan i Loka Brunn i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt och salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

Loka hallon persika lanseras på 50 cl petflaskor i servicehandeln under januari och på 50 cl och 150 cl samt 12x33 cl petflaskor i dagligvaruhandeln under februari.

För ytterligare information kontakta:
Stefan Santos, marknadschef vatten, 0761-16 79 50,
stefan.santos@spendrups.se

Caroline Ekman, informationsdirektör, 0701-82 78 30,
caroline.ekman@spendrups.se

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m.fl. Fsmiljeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1000 medarbetare och omsätter ca 3,1 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se

Taggar: