Årsstämma i Loomis AB (publ)

Vid dagens årsstämma i Loomis AB (publ) beslutades följande:

Styrelse
Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter skall vara fem utan suppleanter. Stämman omvalde Alf Göransson, Jan Svensson och Ulrik Svensson samt nyvalde Ingrid Bonde och Cecilia Daun Wennborg. Alf Göransson omvaldes till styrelseordförande. Arvode till styrelseledamöterna bestämdes till ett sammanlagt belopp om 1 825 000 kronor (inklusive ersättning för kommittéarbete), fördelat så att ordföranden erhåller 500 000 kronor och de övriga styrelseledamöterna 250 000 kronor vardera. Ordförande i revisionskommittén skall erhålla 150 000 kronor, ordföranden i ersättningskommittén 75 000 kronor, ledamot i revisionskommittén 75 000 kronor och ledamot i ersättningskommittén 25 000 kronor.

Valberedning
Stämman omvalde Jan Svensson (Investment AB Latour m fl), Mikael Ekdahl (Melker Schörling AB) och Marianne Nilsson (Swedbank Robur fonder) samt nyvalde Johan Strandberg (SEB Fonder/SEB Trygg Liv) och Henrik Didner (Didner & Gerge Fonder) till ledamöter av valberedningen inför årsstämman 2014. Jan Svensson utsågs till ordförande.

Utdelning
I enlighet med styrelsens förslag bestämde stämman utdelningen till 4,50 kronor per aktie.

Avstämningsdagen för rätt till utdelning bestämdes till den 10 maj 2013 och utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske med början den 15 maj 2013.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade om fastställande av riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare huvudsakligen innebärande att ersättning och anställningsvillkor skall vara marknadsmässiga och konkurrenskraftiga, för att säkerställa att Loomis-koncernen kan attrahera och behålla kompetenta ledande befattningshavare. Sammanfattningsvis innebär riktlinjerna att den totala ersättningen till ledningen skall utgöras av fast lön, eventuell rörlig ersättning och övriga sedvanliga förmåner och pension. Den rörliga ersättningen skall ha en övre gräns och baseras på i förväg uppställda mål. Pensionsrätt skall gälla från tidigast 65 års ålder och skall, i den utsträckning befattningshavarna inte omfattas av pensionsförmåner enligt kollektivavtal (ITP-plan), utgå enligt avgiftsbestämd pensionsplan. Styrelsen skall ha rätt att frångå riktlinjerna om det i ett enskilt fall finns särskilda skäl för det. Riktlinjerna i sin helhet finns publicerade på bolagets hemsida.

Incitamentsprogram
Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införandet av ett aktie- och kontantbaserat incitamentsprogram (”Incitamentsprogrammet”). Införandet av Incitamentsprogrammet innebär, i huvudsak, att 1/3 av eventuell intjänad bonus kan komma att betalas ut i form av B-aktier i Loomis, med fördröjd utbetalning och under förutsättning att den anställde är fortsatt anställd i Loomis.

Uppskattningsvis 300 anställda kommer att omfattas av Incitamentsprogrammet och därmed vara berättigade att erhålla en del av den årliga bonusen i form av aktier i Loomis, förutsatt att vissa förutbestämda och mätbara prestationskriterier har uppfyllts. De befintliga principerna baseras på förbättringar av resultat och har satts i så nära relation som möjligt till den lokala affärsverksamheten och syftar till att stärka koncernens långsiktiga lönsamhet.

Förutsatt att tillämpliga prestationskriterier uppfylls kommer den årliga bonusen att fastställas i början av 2014 och betalas ut enligt följande: (i) 2/3 kontant i början av 2014, och (ii) 1/3 i B-aktier (”Bonusaktier”) i början av 2015. Antalet Bonusaktier som varje deltagare har rätt till ska fastställas genom ratiot mellan den tillgängliga bonusen och aktiekursen vid tidpunkten för fastställandet av bonusbeloppet. Utbetalning av Bonusaktier enligt (ii) är villkorat av att deltagaren är anställd av Loomis sista dagen i februari 2015. Om den totala intjänade bonusen är mindre än EUR 4 200 kommer hela bonusbeloppet att betalas ut kontant i enlighet med (i) ovan.

För att möjliggöra Loomis leverans av Bonusaktier enligt Incitamentsprogrammet beslutade stämman vidare att ingå ett aktieswapavtal med tredje part, enligt vilket den tredje parten i eget namn skall förvärva och överlåta aktier i bolaget till anställda som deltar i programmet.

Koncernchefens kommentarer
− För två och ett halvt år sedan presenterade vi vår förnyade strategi och våra finansiella och operationella mål som ska uppfyllas senast 2014. Bland de operationella målen är de mest prioriterade att öka andelen lokalkontor som når vårt lönsamhetsmål och att öka andelen CMS,
d v s kontanthantering, jämfört med CIT - renodlade värdetransporter, till 30 procent av intäkterna. Av de finansiella målen är en rörelsemarginal (EBITA) på minst 10 procent senast 2014 det viktigaste, sade Loomis VD och koncernchef Lars Blecko i sitt stämmotal.

− Jag kan konstatera att vi med stöd av strategin, där den operationella effektiviteten är central, har förbättrat rörelsemarginalen till 9,0 procent för 2012. Därmed är jag övertygad om att vi når målet, en rörelsemarginal om 10 procent, senast under 2014. En viktig bidragande faktor till förbättringen är att vi succesivt ökat andelen lönsamma lokalkontor. Sedan 2010, då vi satte målet har andelen ökat från 74 till 77 procent. Även om det fortfarande är en bit kvar till målet om 85 procent betyder ökningen oerhört mycket för lönsamheten och rörelsemarginalen.

Lars Blecko visade med framgångsrika exempel från Karlstad i Sverige, Oslo i Norge och Madison i USA hur arbetet med att förbättra lönsamheten vid lokalkontoren har gått till. Gemensamt för allt tre är ett förtydligat ansvar, en tydligare rollfördelning och att samtliga medarbetare involveras i förbättringsarbetet. Hans slutsats är att det finns en enorm hävstångseffekt i att öka effektiviteten och därmed lönsamheten vid vart och ett av koncernens knappt 400 lokalkontor.

Lars Blecko talade även om den ökande andelen CMS genom att beskriva utvecklingen i USA.

− Loomis USA har historiskt varit en “transportfirma” med en stor andel CIT. Under de senaste 4-5 åren har andelen CMS stigit från drygt 15 till nuvarande 26 procent. Ökningen har i första hand kommit från avtal med mindre bankkontor. Därför är det speciellt glädjande att vi under andra kvartalet i år inleder ett samarbete med en av USA:s största banker om att ta över deras kontanthantering på fyra orter, däribland vid två av bankens större enheter i Houston och San Diego.

Loomis har gjort en avancerad analys av hur användningen av kontanter förväntas utvecklas under de kommande 10 åren. Lars Blecko underströk att den visar att mängden kontanter i Loomis viktigaste marknader kommer att öka även om andelen av antalet transaktioner med kontanter minskar. Hans slutsats är att det kommer att finnas utrymme för organisk tillväxt för Loomis under överskådlig tid.

Avseende resultatet för 2012 var det ett antal höjdpunkter som Lars Blecko lyfte fram. Bland dessa märks den förbättrade rörelsemarginalen om 9,0 procent, den lyckade integrationen av Efectivox i Spanien och Vigencia i Argentina och att Pendum i USA lämnat ett starkt bidrag. Vidare konstaterade han att resultatet per aktie har ökat med 27 procent till 8,90 SEK (7,03) och att utdelningen har höjts med 20 procent till SEK 4,50 (3,75).

Detta pressmeddelande finns också tillgängligt på: www.loomis.com.

2013-05-06

Alf Göransson
Styrelseordförande

Telefonnummer: +46 (0) 10 470 30 00

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återförsäljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av knappt 400 operativa lokalkontor i 16 länder. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.
Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 maj 2013 kl. 20:20.