Förbättrad rörelsemarginal och organisk tillväxt

Juli – september 2016
Kvartalets intäkter uppgick till 4 200 MSEK jämfört med 4 167 MSEK för motsvarande period föregående år. Den organiska tillväxten uppgick till 3 procent (3) och den valutajusterade tillväxten var 2 procent (4).

Loomis rörelseresultat (EBITA)[1] uppgick till 528 MSEK (483) och rörelsemarginalen var 12,6 procent (11,6).

Resultat före skatt uppgick till 533 MSEK (445) och resultatet efter skatt var 391 MSEK (329).

Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 5,20 SEK (4,37).

Rörelsens kassaflöde uppgick till 536 MSEK (379) motsvarande 102 procent (78) av rörelseresultatet (EBITA).

Januari – september 2016
Koncernens intäkter för de första nio månaderna 2016 uppgick till 12 379 MSEK (11 953). Den organiska tillväxten uppgick till 5 procent (2) och den valutajusterade tillväxten var 5 procent (8).

Loomis rörelseresultat (EBITA)[1] uppgick till 1 347 MSEK (1 224) och rörelsemarginalen var 10,9 procent (10,2).

Resultat före skatt uppgick till 1 258 MSEK (1 046) och resultatet efter skatt var 916 MSEK (770).

Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 12,18 SEK (10,24).

Rörelsens kassaflöde uppgick till 1 146 MSEK (879) motsvarande 85 procent (72) av rörelseresultatet (EBITA).

- Det är glädjande att få presentera ytterligare ett kvartal med fortsatt lönsamhetsförbättring. Koncernens rörelsemarginal för det tredje kvartalet uppgick till 12,6 procent (11,6) vilket är den högsta rörelsemarginalen Loomis haft ett enskilt kvartal sedan börsintroduktionen 2008. Samtidigt som rörelsemarginalen har förbättrats har vi under kvartalet vuxit organiskt och genomfört ett förvärv i Danmark, kommenterar Patrik Andersson, vd och koncernchef för Loomis.

[1] Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

4 november 2016

Patrik Andersson Anders Haker
Vd och koncernchef Ekonomi- och finansdirektör

Mobil: 076-111 34 00 Mobil: 070-810 85 59
E-mail: patrik.andersson@loomis.com E-mail: anders.haker@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, återförsäljare och andra bolag. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter drygt 23 000 personer och omsatte 2015 drygt 16 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 november 2016 kl. 08.00 CET.