Fortsatt organisk tillväxt och förbättrad lönsamhet

April – juni 2014
Intäkterna under det andra kvartalet ökade till 3 319 MSEK (2 832). Den organiska tillväxten uppgick till 4 procent (2) och den valutajusterade tillväxten var 14 procent (2).

Loomis rörelseresultat (EBITA)1)uppgick till 333 MSEK (276). Rörelsemarginalen ökade till 10,0 procent jämfört med 9,8 procent under det andra kvartalet 2013.

Resultat före skatt uppgick till 303 MSEK (236) och resultat efter skatt 222 MSEK (166).

Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till 2,95 SEK (2,21).

Rörelsens kassaflöde 387 MSEK (211) motsvarande 116 procent (76) av rörelseresultatet (EBITA).

Januari – juni 2014
Koncernens intäkter för första halvåret 2014 uppgick till 6 196 MSEK (5 538) och den organiska tillväxten var 4 procent (0). Den valutajusterade tillväxten uppgick till 9 procent (1).

Loomis rörelseresultat (EBITA)1)uppgick till 575 MSEK (494) rörelsemarginalen ökade till 9,3 procent (8,9).

Resultatet före skatt uppgick till 513 MSEK (470) och resultatet efter skatt till 373 MSEK (331).

Resultat per aktie var 4,95 SEK (4,45) före utspädning och 4,95 SEK (4,40) efter utspädning.

Rörelsens kassaflöde på 398 MSEK (268) motsvarade 69 procent (54) av rörelseresultatet (EBITA).

– Det är glädjande att kunna presentera ytterligare ett kvartal med stigande rörelsemarginal och god tillväxt och jag är fortsatt övertygad om att vi, exklusive förvärvet av VIA MAT, når vårt marginalmål om 10 procent 2014. Tillväxten tillskrivs främst USA där den förbättrade tillväxten primärt är ett resultat av implementering av nya kontanthanteringskontrakt och ökade intäkter från Loomis SafePoint®. Marginalförbättringen är främst ett resultat av vårt kontinuerliga förbättringsarbete ute på lokalkontoren där flertalet länder visar på förbättringar och där jag särskilt vill lyfta fram utvecklingen i Storbritannien. Under kvartalet har vi även arbetat med integrationen av VIA MAT och vi har vunnit ett kontanthanteringskontrakt för Bank of America. Den trend vi ser avseende av ökad outsourcing bland banker i USA fortsätter vilket bekräftar att vårt fokus på kvalitet och de investeringar vi gjort i moderna uppräkningscentraler i USA visar sig vara riktiga satsningar, kommenterar Loomis vd och koncernchef Jarl Dahlfors.

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

2014-07-31

Jarl Dahlfors
Vd och koncernchef
Mobiltelefon: 070-607 20 51
Epost: jarl.dahlfors@loomis.com

Ekonomi- och finansdirektör

Mobiltelefonnummer: 070-810 85 59

Epost: anders.haker@loomis.com

Informationen är sådan som Loomis AB är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 juli 2014 kl. 08:00.