Loomis avyttrar verksamhetsgrenen allmän frakthantering

Loomis har ingått ett avtal om att avyttra verksamhetsgrenen allmän frakthantering till Rhenus Alpina AG. Verksamhetsgrenen övertogs i samband med förvärvet av VIA MAT under 2014. Den avyttrade verksamheten, som inte tillhör Loomis kärnverksamhet, erbjuder internationella transporter via flygfrakt, sjöfrakt, väg- och järnvägstransporter.

Verksamheten överlåts den 1 juli 2016. Den avyttrade verksamhetens intäkter uppgick till 57 MCHF (motsvarande 499 MSEK) och verksamhetens rörelseresultat (EBITA) 1) uppgick till 1 MCHF (motsvarande 9 MSEK) för räkenskapsåret 2015. Allmän frakthantering har redovisats i segmentet International services.

En realisationsvinst före skatt om cirka 9 MCHF kommer att redovisas och rapporteras som en jämförelsestörande post i det tredje kvartalet 2016.

1) Resultat före räntor, skatt, avskrivningar på förvärvsrelaterade immateriella anläggningstillgångar, förvärvsrelaterade kostnader och intäkter samt jämförelsestörande poster.

1 juli, 2016

Patrik Andersson

Epost: patrik.andersson@loomis.com

Ekonomi- och finansdirektör

Mobiltelefon: 070-810 85 59
Epost: anders.haker@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, återförsäljare och andra bolag. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 23 000 personer och omsatte 2015 drygt 16 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.