Loomis expanderar i Danmark genom förvärv av BKS

Loomis danska dotterbolag har träffat en överenskommelse att förvärva samtliga aktier i Bankernes Kontantservice A/S (”BKS”). BKS har sitt huvudkontor i Köpenhamn, Danmark. Enterprise value uppgår till ca 250 MDKK motsvarande ca 316 MSEK.

BKS omsatte under 2015 ca 340 MDKK* och omsättningen för Loomis Danmark uppgick till cirka 92 MDKK under 2015.

Förvärvet ger Loomis i Danmark möjlighet att utöka sin kundbas och utföra tjänster till såväl bankkunder som handels- och övriga kunder.

Den förvärvade verksamheten kommer att redovisas i Segment Europa och konsolideras i Loomis räkenskaper från och med det att transaktionen är slutförd. Transaktionen beräknas vara slutförd under augusti månad 2016. Köpeskillingen kommer att erläggas vid tillträdet. Till följd av integreringskostnader förväntas förvärvet ha en marginellt negativ påverkan på Loomis resultat per aktie för 2016.

”Förvärvet är bra för Loomis utifrån vår strategi att göra förvärv på befintliga marknader och ta tillvara på de fördelar som outsourcingtrenden medför. Vi anser den bästa långsiktiga lösningen för värdehanteringstjänster på den danska marknaden är att kombinera BKS och Loomis. Vi är glada över förvärvet och vi välkomnar alla nya anställda och kunder till Loomis-koncernen” kommenterar Patrik Andersson, Loomis vd och koncernchef.

*Exklusive en engångsintäkt från BKS ägare.

19 augusti 2016

Patrik Andersson
Vd och koncernchef

Epost: patrik.andersson@loomis.com

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, återförsäljare och andra bolag. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter drygt 23 000 personer och omsatte 2015 drygt 16 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.