Loomis satsar på eldriva värdetransportbilar

Genom sitt danska dotterbolag blir Loomis ett av världens första värdehanteringsföretag som i full skala använder eldrivna bilar för värdetransporter. I ett pilotprojekt kommer Loomis att testa eldrivna värde­transportbilar från Mercedes Benz som är specialutrustade för värdetransporter. Loomis ambition är att samtliga värdetransporter i Köpenhamnsregionen som första storstadsregion bland de 14 länder där bolaget är verksamt, ska bedrivas med elbilar.

Om testet faller väl ut räknar Loomis med att köpa fler eldrivna bilar både till Danmark och andra länder. Bilarna lämpar sig bäst i storstadsregioner där körsträckan är begränsad och där bilarna gör många stopp.

- Satsningen är en del i vårt miljöarbete. Vår miljöpåverkan sker främst genom transporter. Därför strävar vi efter att köpa in så energieffektiva fordon som möjligt, utan att kompromissa med säkerheten. Genom att delvis gå över till elbilar i regioner där det är rimligt kan vi minska koldioxid­utsläppen väsentligt, säger Loomis koncernchef Lars Blecko.

Andra åtgärder som Loomis arbetar med för att minska koldioxidutsläppen är ett kontinuerligt arbe­te för att optimera värdetransporternas rutter och minska körsträckorna samt utbildning av förare i miljöekonomisk körning, så kallad eco-driving.

2011-04-14

Loomis erbjuder säkra och effektiva lösningar för distribution, hantering och återvinning av kontanter för banker, återför-säljare och andra kommersiella bolag, via ett internationellt nätverk av mer än 370 operativa platsenheter i 13 europeiska länder och i USA. Loomis sysselsätter cirka 20 000 personer och omsätter cirka 11 miljarder kronor. Loomis är noterat på mid cap-listan på NASDAQ OMX Stockholm.