• Loudspring/

Cleantech Invest portföljbolag ResQ Club förvärvar konkurrent och attraherar finansiering från tyska investerare

Cleantech Invest portföljbolag ResQ Club och deras tyska konkurrent MealSaver har beslutat sig för att gå ihop och bekämpa matsvinnet tillsammans. Det sammanslagna bolaget har attraherat ytterligare finansiering från bland andra Munchen-baserade Ananda Social Ventures och Atlantic Food Labs i Berlin. Cleantech Invest deltog i finansieringsomgången och ökar sitt ägande från 8.7% till 9.5% efter investeringen och efter sammanslagningen.

Båda bolagen har utvecklat tjänster för att rädda överbliven mat, vilka låter användare köpa rabatterade överskottsmåltider av hög kvalitet från restauranger och andra leverantörer.

Bolagens tjänster kompletterar varandra och det sammanslagna teamet ämnar utveckla båda ytterligare tillsammans med sina matleverantörer. Målet är att minska onödigt svinn av kvalitetsmat inom så manga områden som möjligt.

Alexander Lidgren, VD Cleantech Invest och styrelsemedlem ResQ Club kommenterar:

“ResQ Club har växt snabbt sedan vi först investerade för ett år sedan. Restaurangavfall är en multimiljardmarknad årligen bara i Tyskland, den marknad som nu är nästa steg för ResQ. Mealsaver finns redan på tyska marknaden, känner den väl, och har både restaurang och användarbas att utgå ifrån. Vi är exalterade att se de båda bolagen agera ihop och extra nöjda att välkomna de nya ägarna i bolaget. Vi vet att de kommer att tillföra mycket värde på tillväxtresan framöver.”

Det sammanslagna bolaget kommer att agera under varumärket ResQ. Bland ägarna finns nu Cleantech Invest (Helsinki/Stockholm/Los Angeles), Ananda Social Venture Fund (München), Atlantic Food Labs (Berlin), två riskkapitalbolag ägda av sudentorganisationer, och 13 affärsänglar, bland annat Peter Carlsson (VD Northvolt) och Jonathan Teklu (Forbes 30 under 30).

Oula Antere, VD Resq Club kommenterar:

"Vi har hittat ett passionerat och dedikerat team i MealSaver som delar våra värderingar och vår kultur. När vi började diskutera kring detta blev det snabbt uppenbart att vi hellre kämpade mot ett gemensamt mål att minska matsvinnet än mot varandra. Med hjälp av en välutvecklad ResQ produkt ska vi nu ta den imponerande rörelse MealSaver har byggt i Tyskland till nästa nivå."

Oula Antere, CEO of ResQ Club, Tel: 358 45 1141 031, oula@resq-club.com

ResQ Club i korthet

ResQ Club är en tjänst som skapades 2015 och som gör det möjligt att rädda högkvalitetsmat från att gå till spillo. Tjänsten har mer än 120,000 registrerade användare och mer än 200,000 portioner har redan räddats. Antalet affilierade restauranger, caféer, hotell, och andra matleverantörer är nu omkring 1000.