EU kommissionen beviljar Lovisagruvan forskningsmedel genom treåriga H2020-projektet X-MINE

Lovisagruvan AB har i ett internationellt konsortium med 14 partners beviljats medel för forskning och utveckling av ny teknik för analysering av borrkärnor och för utveckling av teknik för effektivare sortering av malmkvalitéer och gråberg.

Projektet X-MINE är ett samarbete mellan organisationer i Sverige, Finland, Polen, Bulgarien, Republiken Tjeckien, Grekland, Cypern, Rumänien och Australien.

Forsknings och teknikutvecklingsparter i projektet skall utifrån de fyra deltagande gruvbolagens behov och varierande geologi, mineralogi och produktionstakt, dels utveckla utrustning för snabb penetrativ XRF-baserad analysering av borrkärnor och borrkax från prospekterings- och produktionsborrhål, dels med hjälp av XRF-teknik, utveckla sorteringsmetoder och utrustning för avskiljning av ”gråberg” och försortering av olika malmkvaliteter.

För Lovisagruvans del innebär projektet en unik möjlighet att tillsammans med organisationer aktiva inom mycket avancerad analys- och processteknik, utveckla skräddarsydda metoder för att effektivisera prospektering och för att minska gråbergsinblandning.

Sammantaget förväntas projektet på sikt bidra till lägre kostnad per producerad mängd metall och minskad miljöbelastning från såväl transporter, malmbearbetning som kemikaliehantering vid utvinningen av de värdefulla metallerna.

Total kostnadsbudget för hela det tre-åriga projektet är €11,9M och Europeiska Unionen bidrar med €9,3M.

Lovisagruvans kostnadsbudget över tre år är €1,3M som delvis finansieras genom eget arbete och den Europeiska Unionen bidrar med €0,9M.

För eventuella frågor, kontakta Göran Nordenhök 070 511 32 12,