Lovisagruvan AB har erhållit fem nya undersökningstillstånd

Lovisagruvan AB har nu erhållit undersökningstillstånd för de fem områden som ansökts om under våren och sommaren.

3 stycken tillstånd ligger ca 5-10 km sydväst om Lovisagruvan och söktes i april i år och två tillstånd ligger ca 70 km västnordväst om Lovisagruvan vid den historiska Hällefors Silvergruva och söktes i juni i år.

De första tre tillstånden avser en sammanlagd yta av drygt 769 hektar och benämns: Silvergruvan Nr 1, Nyhyttan Nr 1 och Dyrkatorp Nr 1, samtliga belägna i Lindesbergs kommun, Örebro län. Lovisagruvan intresserar sig för området eftersom bergartssekvensen i mycket påminner om den nära Lovisagruvan. I det berörda området finns dessutom flera historiska gruvor. Den största gruvan är den sedan medeltiden, i omgångar bearbetade, Guldsmedshytte Silvergruva där man efter handskrädning kunde leverera blymalm med goda silverhalter till en lokal liten hytta. Totalt rapporteras att det ur malm från Guldsmedshyttefältet har utvunnits 4755 ton metalliskt bly och 6154 kg silver fram till att produktionen upphörde år 1874.

De andra två tillstånden nära Hällefors i Örebro län avser två områden med en sammanlagd yta av drygt 1 366 hektar och kallas: Ulrika Nr 1 och Alfrida Nr 1. Även här intresserar sig Lovisagruvan för området eftersom bergarterna i väsentliga delar påminner om de i Lovisagruvans närområde och dessutom innehåller ett stort antal historiska gruvor där zink-, bly- och silver brutits.

Silvermalm från Hällefors Silvergruvor bröts redan 1639 och området kom när det gäller leveranser av silver fram till tidigt 1700-tal, att bli nr två i riket näst efter Sala Silvergruva.  Under följande århundraden kom flera små malmkroppar med silverhaltig blyglans och zinkblände att brytas och fram till 1920 uppges att drygt 15 ton silver levererats från Hällefors Östra och Västra Silvergruvfält.

Tillståndet “Ulrika nr 1” (ca 404 ha) omfattar det som tidigare varit känt som ”Hällefors Västra Silvergruvfält”. I området finns ett stort antal dagöppningar och schakt där silverhaltig blyglansmalm brutits ned till, som djupast, 220 meters djup i Ulrikagruvan.

Tillståndet ”Alfrida Nr 1” (ca 962 ha), omfattar ett område som tidigare varit känt som ”Hällefors Östra fält”, där silverhaltig zinkblände och blyglans brutits i anslutning till en manganrik järnmalmshorisont. Under perioden 1870-1896 bröts såväl järnmalm som silverhaltig zink- och blymalm i Jan-Olof- och Alfridagruvorna. Dessa sistnämnda gruvor återöppnades en kort tid av Boliden (april 1977- augusti 1978) då ramp drevs ned till 114 meters nivå under de historiska gruvorna.  Enligt Bolidens rapport till Bergsstaten levererades totalt 67 349 ton malm med en snitthalt av 4,25 % Zn, 4,00 % Pb, 99 gram/ton silver samt 0,2 gram/ton guld till Bolidens anrikningsverk i Saxberget.

Göran Nordenhök 070 511 32 12

nordenhok.g@gmail.com

Denna information är sådan information som Lovisagruvan AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 september 2017.