Lovisagruvan AB har förlängt sitt leveranskontrakt med polska Boleslawkoncernen

Lovisagruvan AB har förlängt sitt kontrakt med polska Boleslawkoncernen med ytterligare två år och detta har skett inom ramen för överenskommelse om ett långsiktigt och brett samarbete. Det tidigare kontraktet avtalades i december 2016 och gäller till och med utgången av 2017.

Det nya kontraktet omfattar således leveranser av all Lovisagruvans malmproduktion under 2018 och 2019. Kontraktsvillkoren beträffande utbyten och behandlingslöner har fastställts för 2018 och de är mera fördelaktiga än de som gäller för 2017 reflekterande den allmänna marknadsutvecklingen. Kontraktsvillkoren för 2019 beräknas bli fastställda om ca ett år.

Lovisagruvans utvecklingsarbete gällande sovring av gråberg i X-mineprojektet respektive planerna på ett eget anrikningsverk kan leda till att Lovisagruvans produkt kan komma att bli mer förädlad framöver. Tidtabellen för projekten gör att Lovisagruvan inte nu velat binda sig för vanliga malmleveranser längre än till och med 2019.

Denna information är sådan information som Lovisagruvan AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den11 september 2017.