”Kärleken till människorna i det glömda Europa är drivkraften”

Dokumentär fotoutställning på Bokmässan 2017:

Sabina Grubbeson startade stiftelsen Loza Foundation i somras. Målet är att kunna hjälpa utsatta människor i de fattigaste delarna av Europa. Nu visas bilderna från hennes och fotograf Joakim Roos resa till Makedonien och mötet med människorna där på Bokmässan i Göteborg.

– Det är starka bilder som väcker frågor. Och det är meningen, säger Sabina Grubbeson.

Loza Foundations fotograf Joakim Roos besöker en institution för funktionshindrade i Makedonien. Foto: Sabina Grubbeson

Tillsammans med den prisbelönta fotografen Joakim Roos har Sabina Grubbeson dokumenterat vardagslivet på en institution i Demir Kapija, en liten by i Makedonien. Här bor runt 230 barn och vuxna med fysiska och psykiska funktionshinder och resurserna är få, nästintill obefintliga.

Bilderna från institutionen har blivit en fotoutställning som nu visas för allmänheten på Bokmässan i Göteborg, 28 september – 1 oktober.

– Bilderna är nödvändiga för att berätta om den omänskliga livssituationen i länder nära oss, i Europa. Länder som glömts bort och där få eller inga välgörenhetsorganisationer är verksamma, säger Sabina Grubbeson.

Loza Foundation är en nystartad insamlingsstiftelse och helt beroende av bidrag. Därför försöker Sabina Grubbeson nå ut till så många människor som möjligt.

– Jag vill göra allmänheten medveten om de gråzoner i Europa där tiden står stilla, för att påverka att utvecklingen går framåt. För att det ska lyckas behöver vi bidrag och engagemang av både privatpersoner och företag.

Institutionen i Demir Kapija är Loza Foundations första hjälpprojekt. Förhoppningen är att kunna göra insatser redan i höst.

– Det första vi behöver hjälpa till med är medicinsk utrustning, mest akut är en fungerande inhalator. Eftersom det är små utrymmen med dålig ventilation har många problem med lungsjukdomar. Men jag vill inte bara att människorna där ska överleva, jag vill att de ska känna sig trygga och ha tillgång till grundläggande mänskliga rättigheter.

– Jag vill att Tom, som inte talar, ska få möjlighet att kommunicera så att han kan berätta hur han mår och att Julia, som sitter instängd i sitt rum, ska få möjlighet att komma ut i solen med hjälp av en rullstol, säger Sabina Grubbeson.

Fotoutställningen visas under Bokmässans samtliga dagar, på stora väggen i F-hallen (andra våningen).

– Kärleken till de här människorna är min drivkraft. Jag vill att de som ser utställningen ska få samma insikt och känsla som när jag besöker institutionen i Demir Kapija. Se och förstå hur de har det där, dag efter dag, år efter år. Och, förhoppningsvis, vill jag väcka en vilja att påverka genom att bidra till ett bättre liv för dem.

Loza Foundations nyhetsrum: http://news.cision.com/se/loza-foundation

Loza Foundations Facebook: https://www.facebook.com/lozafoundation

Sabina Grubbeson, grundare och ordförande, 0768 90 88 98, info@lozafoundation.org

Loza Foundation är en insamlingsstiftelse som arbetar för de mest utsatta människorna i Europas fattigaste länder. Genom bidrag från både privatpersoner och företag genomförs konkreta projekt på plats. Stiftelsen grundades 2017. www.lozafoundation.org