Böndernas val: Varberg är Årets gröna kommun

Varberg i Halland är vinnaren när LRF och de svenska bönderna för första gången utser Årets Gröna kommun.

–  En kommuns inställning kan var helt avgörande för om en lantbrukare vågar satsa eller inte. När våra medlemmar granskat Sveriges 270 kommuner så har det visat sig att Varberg är bäst på att skapa rätt villkor för det gröna näringslivet, säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

LRFs 140 000 medlemmar representerar 70 000 företag inom 63 olika landsbygdsnäringar. I varje kommun tar politiker och tjänstemän en rad beslut som påverkar möjligheten att driva företagsamhet inom det gröna näringslivet.

– Kommunerna har stort självbestämmande och makt. Därför är dialogen mellan svenska bönder och kommunernas politiker och tjänstemän den kanske viktigaste faktorn för att få lantbruksverksamheten att fungera och bli lönsam. Vi vill att de hjälper oss att göra rätt istället för att leta fel, säger Palle Borgström.

Tillsyn, handläggningstider, agerande i bygglovsärenden eller bevarande av åkermark styr lantbruksföretagares möjligheter att planera långsiktigt och att våga satsa. Men även infrastrukturen, alltifrån vägar, bredband till skolor på landsbygden, är av avgörande betydelse för om Sveriges landsbygd ska växa eller riskera att tyna bort.

Halländska Varberg är den kommun som bäst förstår vad en företagare på landsbygden behöver. En kommun vars beslut gör det enklare att vara företagare både idag och om tio år. I Varberg besöker exempelvis kommunledningen lantbruksföretagen och LRF ingår i Varbergs dialoggrupp för ett bättre näringslivsklimat.

– Vi möter stor förståelse för böndernas förutsättningar här i Varberg. Kommunledningens besök hos lantbruksföretagen har gett dem en viktig kunskap om landsbygden och det gröna näringslivets behov, säger Cecilia Bengtsson, ordförande i LRF Varbergs kommungrupp.

Varbergs kommun lever upp till de flesta kriterierna som LRF bedömt. Varberg är exempelvis försiktig med att bebygga bördig jordbruksmark, som aldrig kan återställas. När nya områden planeras i Varberg så görs det med hänsyn till lantbruket. Varberg får även högt betyg för att kommunen är noga med att upphandla svenskproducerade livsmedel, exempelvis är 87 procent av charkprodukterna svenska. Vattenfrågorna är också viktiga i Varberg och i kommunens vattenråd finns alltid de berörda markägarna representerade.

Här är Sveriges tio grönaste kommuner enligt LRFs medlemmar:

Varberg, Grums, Askersund, Ödeshög, Arboga, Ydre, Mönsterås, Kalmar, Tomelilla och Vingåker.

För mera information, kontakta LRFs pressavdelning, 08-7875777 eller Cecilia Bengtsson, LRF Varbergs kommungrupp, 0730-61 74 06

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se