Ett steg mot verklig förvaltning av vargstammen

Naturvårdsverket har i dag beslutat om en nationell förvaltningsplan för varg, miniminivåer för de län som har vargföryngringar och gett länsstyrelserna i Mellansverige rätt att besluta om licensjakt på varg. Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, välkomnar beslutet och ser därmed möjlighet till vargjakt efter nyår.

– Naturvårdsverkets beslut är positivt, och är något som LRF och andra har arbetat för länge. Samtidigt kan man konstatera att vägen dit har varit allt annat än spikrak. Bland annat har verket kört över de åtta landshövdingarna i Mellansverige när det gäller miniminivåerna. Det borgar inte för bättre samarbete mellan Naturvårdsverket och länsstyrelserna framöver, säger LRFs förbundsordförande Helena Jonsson.

Myndigheten har däremot frångått sitt ursprungsförslag om föryngringar i södra och norra Sverige. Naturvårdsverket har också i vissa delar lyssnat på den hårda kritik som bland andra LRF fört fram om utkast till förvaltningsplan. De nya skrivningarna om licensjaktens omfattning, licensjakt i Värmlands gränsrevir mot Norge och tolkning av begreppet ”påtagligt försvårad tamdjurshållning” är bättre, säger Helena Jonsson.

Naturvårdsverkets generaldirektör säger själv att det finns utrymme för licensjakt på 90 vargar. Nu gäller det att länsstyrelserna snabbt tar sig an uppgiften med stort allvar, så att vargen kan beskattas i vinter. I det arbetet behöver LRFs regioner och andra goda krafter trycka på. Det så att länsstyrelserna inte vacklar när de nu beslutat om licensjakt på varg, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.