Fler bönder odlar julgranar

17 december 2015.

Julgransodlingen i Sverige växer. På tre år har antalet företag som säljer julgranar ökat med 20 procent. Även den samlade hektaren där det odlas julgran har ökat stadigt.

Allt fler bönder ser goda affärsmöjligheter i att odla och sälja julgranar. 2014 fanns det 205 företag som registrerat att de sysslar med julgransodling. Det är 20 fler företag än året innan (185), och hela 34 fler än 2012 (171). Även hektaren för julgransodling i Sverige har ökat och uppgick förra året till 520 hektar. 2013 odlades julgranar på 471 hektar och 2012 på 391. Det innebär en ökning på 33 procent på tre år.

I Skåne län finns såväl flest företag som odlar julgran (101) som den största arealen odlad mark. 2014 odlades gran på 376 hektar i Skåne. De län som därefter har flest julgransodlare är Västra Götaland, Östergötland och Halland, med 29 respektive 14 och 12 företag.

– Det är glädjande att julgransodling blivit ett extra ben att stå på för allt fler företagare i det gröna näringslivet och den uppåtgående trenden ger anledning att tro att branschen kan växa ytterligare om ännu fler konsumenter väljer en svenskodlad gran, säger Sven Erik Hammar, ordförande i LRF Skogsägarna och vice ordförande i Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.

Medan julgransodling i bland annat Danmark är en storindustri är de flesta svenska företagen relativt små. I snitt odlade Sveriges julgransodlare gran på 2,5 hektar under 2014.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, och är Sveriges största småföretagarorganisation inom det gröna näringslivet.