Ilsbo är Årets lokalavdelning inom LRF

Ilsbo i Gävleborg har utsetts till Årets lokalavdelning 2107 av LRF, Lantbrukarnas Riksförbund. Priset, som delas ut för 21:a gången, ges till Ilsbo för arbetet med att lyfta fram skogsfrågorna och det goda ägandet.

– Skogsfrågorna är väldigt viktiga och vi är jätteglada och hedrade över att vårt arbete får sådan uppmärksamhet och att vi blivit utsedda till årets lokalavdelning, säger ordföranden, Sven-Åke Eriksson.

LRF har i år valt att lyfta fram en avdelning som på olika sätt arbetat för att synliggöra LRF som en attraktiv och inflytelserik organisation för skogsägare. Ilsbo har även bidragit till en positiv medlemsutveckling under flera år. Skogsfrågorna har stått i fokus för Ilsbo. Föreningen har jobbat flitigt med olika satsningar, exempelvis genom att utbilda yngre generationer i frågor som rör jord och skog.

Vi såg att många behövde motorsågskörkort och kursen blev en ögonöppnare bland de yngre deltagarna som inte hade skoglig utbildning. De insåg att de inför framtida generationsskiften behövde skaffa sig mer kunskap för att kunna ta hand om och utveckla skogen, säger Sven-Åke Eriksson.

Ilsbo lokalavdelning har under många år också varit engagerade i kommungruppens arbete. Föreläsare och myndigheter bjuds in för att diskutera aktuella skogsfrågor och även varit ute på flera fältvandringar. Under en av kurserna fick de möjlighet att utveckla fällor för att fånga granbarkborre, vilket visat sig framgångsrikt.

– Vi fick lära oss hur man placerade ut fällorna och efter det har vi fångat många granbarkborrar, inte bara för kursdeltagare utan även för andra skogsägare. Och även om kurserna i sig varit intressanta för deltagarna så har träffarna också haft ett annat värde. Det har varit väldigt viktigt och utvecklande för deltagarna att få möjligheten att ses och utbyta erfarenheter.

Ilsbo lokalavdelning tilldelas priset som Årets lokalavdelning i samband med LRFs riksförbundsstämma på Sånga-Säby Kurs och Konferens på Färingsö utanför Stockholm den 30–31 maj. Prissumman är på 25 000 kronor.

Juryns motivering lyder:
”Lokalavdelningen har under flera år profilerat LRF som en självklar organisation för skogsägare i bygden. Genom att arrangera flera skogliga medlemsaktiviteter så som studiecirkeln ”Nya tiders skog”, fältvandringar för att främja tillväxten i skogen och utplacering av granbarkborrefällor så har den lilla lokalavdelningen under 2016 även ökat sitt medlemsantal. Ilsbo lokalavdelning är väl värdig utmärkelsen årets lokalavdelning och samtidigt en god ambassadör för att tydliggöra skogen inom LRF”

För nedladdningsbara pressbilder: http://www.lrf.se/pressfoto_stamma2017

För mer information och intervjuer, kontakta LRFs presstjänst på mail: press@lrf.se eller tel: 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.