Jaktlagsutredningens delbetänkande har rätt inriktning

3 oktober 2013.

Idag presenterade jaktlagsutredningen ett delbetänkande. Utredningen föreslår som första alternativ att det centrala ansvaret för viltförvaltningen ska ligga hos en ny myndighet där viltet är huvuduppgiften. Motiven är bland annat att vilttillgången i Sverige är exceptionellt stor och att viltet orsakar skador i jord- och skogsbruk för miljardbelopp årligen. LRF anser att slutsatsen är riktig.

- Det behövs en nystart för viltfrågorna. Verkligheten är nu en annan än när Naturvårdsverket fick ansvar för viltfrågorna 1967, säger Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

- Det är bra att en ny myndighet får ansvaret för viltfrågorna. Men LRF anser att Skogsstyrelsen är ett bättre alternativ, eftersom man då snabbt kan överföra ansvaret till en befintlig myndighet med regional organisation, säger Helena Jonsson.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 16 år i rad och vid årsskiftet 2012/2013 hade LRF 172 085 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.