LRFs ordförande Helena Jonsson punkterar miljöpopulistiska myter

Sverige ser inte ut som du tror.

Det hävdar LRFs förbundsordförande Helena Jonsson som idag presenterar sin nya bok. I samband med boksläppet debatterar Helena Jonsson viktiga framtidsfrågor som möjligheten  att producera förnybar energi, hur jordbruket ska bidra till den viktiga omställningen till ett hållbart samhälle och hur stad och land kan komma närmare varandra med miljöprofessor Johan Rockström och LOs ordförande Karl-Petter Thorwaldsson.

Efter sex år som förbundsordförande ger Helena en fördjupad och personlig bild av vad Sveriges bönder kan bidra med för att skapa en mer hållbar värld.

– Den avgörande frågan är hur vi ska skapa ett hållbart samhälle. För mig är det självklart att vi måste överbrygga klyftan mellan stad och land för att lyckas med det. Här har vi bönder en nyckelroll för en lyckad utveckling för Sverige med fler nya gröna jobb. Det blir spännande att debattera detta med Johan Rockström och Karl-Petter Thorwaldsson, säger Helena Jonsson.

Hon har skrivit ”Sverige ser inte ut som du tror” tillsammans med sin nära medarbetare Anna Lundell på LRF. De går på djupet i frågeställningar som effekterna av köttätande, hur antibiotikaresistensen kan stoppas, hur det står till med de svenska skogarna och vad EUs jordbruksstöd faktiskt används till.

– Debatten om jord- och skogsbruk blir oftast snuttifierad. Nu kan jag äntligen punktera miljöpopulistiska myter och verkligen ge bondens syn på de viktiga frågorna, säger Helena Jonsson.

Boklanseringen och paneldebatten sker hos Fores, Kungsbroplan 2 i Stockholm den 9 maj klockan 17.00.

För mer information och intervjuer, kontakta LRFs presstjänst på mail: press@lrf.se eller tel: 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.