Nyskatteutredning hot mot strukturomvandling inom jord- och skogsbruk

Det nya förslaget om höjd stämpelskatt försvårar behovet av effektiva fastighetssammanslagningar inom det svenska skogs- och jordbruket.

– Storleksutvecklingen i svenskt jordbruk går redan betydligt långsammare än i viktiga konkurrentländer som Danmark och Tyskland. Med det nya förslaget försvåras möjligheten till viktig effektivisering genom fastighetssammanslagningar eller klyvningar inom svenskt jord- och skogsbruk, säger Annika Bergman, ledamot av  LRFs, Lantbrukarnas Riksförbund, förbundsstyrelse.

För att underlätta fastighetsbildning är förvärv genom bland annat fastighetsreglering befriade från stämpelskatt i Sverige. Den statliga utredningen konstaterar nu att fastighetsbildningsinstitutet i vissa fall kunnat utnyttjas för att undanhålla skatt. Därför föreslår utredningen en basbreddning. Förslaget innebär att andra förvärv än gåva av fast egendom mot ersättning som sker genom fastighetsreglering eller klyvning nu ska ligga till grund för uttag av stämpelskatt.

– Förslaget borde enbart förhindra förvärv som görs för att undvika skatt. Nu innebär det istället ökade transaktionskostnader med flera tiotals miljoner kronor årligen för svenska jord- och skogsbrukare. Det kommer motverka viktiga fastighetsbildningar som är en förutsättning för en nödvändig strukturomvandling inom jord-och skogsbruket, säger Annika Bergman.

Storleksutvecklingen i jordbruket går betydligt långsammare i Sverige än i viktiga konkurrentländer inom EU. Ett annat exempel där förslaget försvårar fastighetsbildningar är när en samägd fastighet måste klyvas, i praktiken under tvång, vid samägandets upphörande. Att låta sådana klyvningar omfattas av stämpelskatteplikten är olämpligt ur ett legitimitetsperspektiv.

Utredningen föreslår att stämpelskatten ska få minska med ett belopp som motsvarar den avgift som har betalats för den lantmäteriförrättningsåtgärd som ligger till grund för förvärvet. Detta lindrar effekten av skattehöjningen och underlättar framför allt sammanslagning av mindre fastigheter. Enligt LRF är det dock inte tillräckligt om inte ett undantag samtidigt genomföras i stämpelskattelagen så att nödvändiga fastighetsbildningar inte försvåras.

LRF är kritisk mot att skatteförslaget genom att slå blint även mot de fastighetsförvärv som inte görs för att undanhålla skatt, att det motverkar syftena med fastighetsbildningslagen och att det innebär en ökad transaktionskostnad som försvårar strukturomvandlingen inom lantbruket.

För mer information och intervjuer, kontakta LRFs presstjänst på mail: press@lrf.se eller tel: 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.