Nytt matpris hyllar det nordiska köket

Embla är matpriset som lyfter det bästa i den lokalproducerade nordiska matkulturen. Alltifrån råvaror, produktionsmetoder och maträtter till personerna som fungerar som förebilder inom det unika nordiska köket.

– Vi ska vara stolta över Sveriges råvaru- och matproducenter. Vi vill hylla de personer som är med och driver och utvecklar livsmedelsbranschen och vi hoppas få in många anmälningar till det nordiska Emblapriset, säger Bo Rasmussen, enhetschef Lantbrukarnas Riksförbund.

De sex nordiska lantbruksorganisationerna, samlade i Nordiska Bondeorganisationernas Centralråd, NBC står bakom det nyinstiftade priset. Embla är den första kvinnan inom den nordiska mytologin och får nu namnge priset som lyfter fram duktiga och inspirerande personer och organisationer och matproducenter inom sju olika kategorier. Embla ska stärka den gemensamma nordiska matkulturen och öka intresset för de nordiska råvarorna utanför Norden.

– Vi har så många förebilder i Norden. Smakfulla råvaror och spännande innovationer bland våra matproffs. När vi nu delar med oss av våra länders mathistoria får vi ännu mera av  det goda, säger Anderas Buchhave, på Landbrug&Fødevarer som projektleder matpriset.

Embla ska delas ut vartannat år, med den första prisutdelningen i den 24 augusti när de nominerade i de olika kategorierna samlas i Köpenhamn. Nomineringarna pågår mellan den 14 mars och 17 april.

De sju kategorierna där man via länken www.emblafoodaward.com  kan nominera sina kandidater är områdena mathantverkare, råvaruproducenter, svensk mat, svensk matdestination, matentreprenör, mat till barn och unga.

Den svenska juryn, som sållar fram de bästa namnen ur de svenska nomineringarna och skickar dem vidare till finalen i Köpenhamn består av stjärnkocken Fredrik Eriksson, köksmästare som driver de egna restaurangerna Långbro Värdshus och Asplund, Jan Ehrensvärd, ledamot av LRFs riksförbundsstyrelse samt journalisten Lena Johansson, chefredaktör för tidningarna Land Lantbruk och Land Skogsbruk.

För mer information och intervjuer, kontakta LRFs presstjänst på mail: press@lrf.se eller tel: 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.

Om oss

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 15 år i rad och vid årsskiftet 2011/2012 hade LRF 171 807 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. Nästan alla lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen, är medlemmar i LRF. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. www.lrf.se