Positivt entreprenörspar vinnare av Ung Växtkraft

Sara Wallemyr och Anders Nilsson från Falköping vinner LRF Ungdomens och Länsförsäkringars pris Ung Växtkraft på 50 000 kronor.

Vi är så glada och stolta över priset, en riktig härlig boost för både oss och företaget. Det känns som ett fint kvitto på att vi är på rätt väg, säger Sara Wallemyr och Anders Nilsson.

Priset är instiftat för att stötta och uppmuntra unga entreprenörer att driva företag och hålla landsbygden levande. Tillsammans driver de företaget Sara&Anders Lantbruk AB sin gård i Mularp utanför Falköping. De arbetar med skogsbruk, spannmåls- och jordgubbsodling, 150 köttdjur och entreprenadverksamhet.

Paret har idéer så att det knakar om det och Anders startade företag redan under sin gymnasietid. Han tog över föräldragården, där det idag enbart bedrivs skogsbruk, som 20-åring. Nu har han fyllt 27 och bor med sambon Sara, 34, på en annan släktgård, Skattegården i Mularp där de bland annat utvecklat verksamheten med askåterföring, köttdjursuppfödning och jordgubbsodling.

– Det är inspirerande att välja bland alla duktiga kandidater. Sara och Anders imponerade på oss genom sin bredd, något som också gör att de inte blir lika utsatta för konjunktursvängningar, säger Henrietta Hansson, VD på Länsförsäkringar Jönköping och ordförande i juryn för Ung Växtkraft.

Juryns motivering:

Anders och Sara har på kort tid byggtupp ett bärkraftigt lantbruksföretag med en bred verksamhet – växtodling, kor, jordgubbar, skogs- och jordbruksentreprenad. Med en enastående positiv inställning utvecklar paret ständigt sitt företag i sann entreprenörsanda. Deras gemensamma engagemang för en levande landsbygd och imponerande utveckling av företaget gör dem till väridga vinnare av årets Ung Växtkraft.

Det är åttonde året i rad som priset delas ut. Pristagare får vara högst 35 år fyllda.

Bildtext: Entreprenörsparet Sara Wallemyr och Anders Nilsson från Mularp i Falköping är årets vinnare av priset Ung Växtkraft. Foto: Katarina Cumselius/LRF

Juryn består av Henrietta Hansson, Länsförsäkringar Jönköping, Jimmy Larsson, LRF Konsult, Håkan Johansson, LRF och Annika Hägglund, LRF Ungdomen.

För ytterligare information kontakta gärna:

Sara Wallemyr och Anders Nilsson, vinnare Ung Växtkraft 2018, 070-683 06 01, Henrietta Hansson, vd Länsförsäkringar Jönköping, ordförande i juryn 070-819 62 20

Presskontakt Länsförsäkringar, 08-588 418 50, eller LRF Press 08-787 57 77

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se