Skåne har odlat årets vinnare av priset Ung Växtkraft

Årets pristagare fick sin affärsidé redan innan hon hunnit avsluta sina studier till trädgårdsingenjör.  Genom en målmedveten satsning på en särskild odlingsform för bär har hon sedan dess med stort engagemang hittat sin nisch inom de gröna näringarna. Det är juryns motivering till årets vinnare av Ung Växtkraft, Josefin Svensson.

Josefin Svensson driver sin bärodling på gården i Öllöv på Bjärehalvön där hon också är uppvuxen. Familjen har haft odlingsverksamhet i flera generationer tillbaka med inriktning på grönsaker. Det var när Josefin läste till trädgårdsingenjör på Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp med odlingsinriktning som hon fick sin idé.

– När jag läste om bärodling och fick upp ögonen för de moderna sätt som man odlar bär på idag, tänkte jag direkt att det var något som jag trodde på för framtiden och som skulle kunna bli en egen verksamhet inom familjeföretaget, berättar Josefin.

2013 etablerade hon Josefins bär och det har gått över förväntan. Josefin vet att det är viktigt att jobba för smak och hög kvalitet och det har kunderna belönat med en stark och växande efterfrågan. Verksamheten har växt för varje år och förutom i tunnlar odlas även bär på friland.

Josefin hade ingen aning om att hon var nominerad till priset.

Det blev en fantastisk överraskning när jag fick telefonsamtalet från juryn. Det är såklart en härlig sporre i vardagen att bli uppmärksammad på det här sättet, säger Josefin.

Priset är instiftat av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen och syftar till att stötta unga entreprenörer på landsbygden.

– Det här priset är en inspirationskälla för många unga företagare och för unga som kan tänka sig att satsa på det gröna näringslivet. En viktig fråga för oss i LRF Ungdomen, som jobbar med återväxten inom landsbygdsföretagandet. Josefin är en bra förebild, hon vågade och har verkligen lyckats. Roligt också att hon har gjort det i en verksamhet som inte lyfts så ofta, bärodling, säger Sara Helgstrand som sitter i LRF Ungdomens riksstyrelse.

Om Josefin Svensson
Ålder: 28 år.
Familj: Sambon Alexander och sonen Ebbe, snart 1 år.
Bor: I Mäsinge på Bjärehalvön i Skåne. Verksamheten bedrivs i Öllöv, också på Bjärehalvön.
Verksamhet: Josefins bär – odling av hallon, jordgubbar och blåbär.
Övriga engagemang: LRF Ungdomen.
Aktuell: Vinnare av 2017 års Ung Växtkraft-pris.

Juryns motivering
Josefin har med stort engagemang och målmedvetenhet hittat sin nisch inom de gröna näringarna. Med kunskap och god affärskänsla driver hon en bärodling där produkternas kvalitet och lyhördheten gentemot kunderna är central. Hennes verksamhet vittnar om en hög grad av professionalism vilket visar sig såväl i bärens höga kvalitet som i hennes målmedvetna arbete att förse marknaden med färska bär under en stor del av året. Josefin är ett lysande exempel på en ung driven företagare inom de gröna näringarna och är en välförtjänt vinnare av Ung Växtkraft.

Juryn består av Henrietta Hansson, Länsförsäkringar Göinge-Kristianstad, Jimmy Larsson, LRF Konsult, Håkan Johansson, LRF och Sara Helgstrand, LRF Ungdomen.

Om priset Ung växtkraft
Tävlingen, där vinnaren får 50 000 kronor, är instiftad av Länsförsäkringar och LRF Ungdomen. Priset är inne på sitt sjunde år. Syftet är att stödja unga entreprenörer på landsbygden. Josefine Svensson fick ta emot priset den 8 mars på LRF Ungdomens riksstämma på Sånga-Säby.

Bilder på Josefin Svensson går att hämta på
www.lrf.se/pressbilder

För ytterligare information kontakta gärna: Josefin Svensson, vinnare Ung Växtkraft 2017, 070-487 15 81, eller Sara Helgstrand, LRF Ungdomens riksstyrelse, 070-200 07 31. LRFs presstjänst nås på mail: press@lrf.se eller tel: 08-787 57 77
Här hittar du samtliga LRFs pressmeddelanden www.lrf.se/Pressmeddelanden/.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.

LRF Ungdomen är nätverket för unga studerande, anställda och egna företagare inom jord, skog trädgård och landsbygdens miljö. LRF Ungdomen är spjutspetsen som driver viktiga frågor för unga i LRF med huvudinriktning på företagsutveckling och opinionsbildning.