Snart 100 tjurar utdelade i projekt Romeo

Nu är det bråttom för den som vill få en tjur från projekt Romeo. Det finns bara tre tjurar kvar av de hundra som ska delas ut, och sista dagen för att ansöka är den 10 oktober. Resultat från projektet och vem som får de sista tjurarna presenteras på Elmia Lantbruk i oktober.

För den företagare som vill utöka sin verksamhet med fler dikor, eller starta nytt, är det sista chansen att få en tjur värd 25 000 kr. Sedan projektet startade har 97 tjurar delats ut till företagare runt om i Sverige. Några av de gårdar som har fått en tjur är nystartade och ska fylla en tom ladugård, andra gör en stor satsning för fler djur och bygger ut och någon har mjölkkor men vill komplettera verksamheten även med dikor.

Syftet med projekt Romeo är att få fram mer svenskt nötkött genom att öka antalet dikor. Tjurarna beräknas leda till att antalet dikor fördubblas under en femårsperiod på de gårdar som fått en tjur, från 5 260 kor när projektet startade till 10 600 kor år 2021.

Fakta om tjurarna som delats ut:

• 100 tjurar delas ut och det finns tre kvar
  • Projektperiod 2016 till 2018
  • Den första tjuren delades ut i december 2016 och hans kalvar föddes i våras
  • Alla län har fått minst en Romeo, bortsett från Norrbotten
  • Både små och stora gårdar har fått en Romeo
  • Medeltalet för antalet kor på en Romeogård är 54 kor
  • Hälften av alla företagare som har fått en Romeo är under 40 år
  • Nästan hälften av företagarna anger bevarande och skötsel av betesmark som skäl till varför de vill ha en Romeo
  • Mer än hälften av företagarna uttrycker framtidstro, intresse för direktkontakt med konsument och samarbete med McDonald’s

Här går det att ansöka om en tjur: http://www.notkottsproducenter.se/projekt-romeo/

Bakom projekt Romeo står Lantbrukarnas Riksförbund, Sveriges Nötköttsproducenter och McDonald’s.

Kontakt:

Viktoria Östlund, Lantbrukarnas Riksförbund, 070 859 76 36

Jan Forsell, Sveriges Nötköttsproducenter, 070 750 60 39

Sören Vogt, McDonald's, 073 539 18 90

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB

www.lrf.se