Svenska debattboken Maten och moralen hyllas i Kina

Boken Maten och moralen – Ska vi producera livsmedel i Sverige? vinner pris när världens bästa matlitteratur koras på en kokbokstävling i Yantai, Kina, den 27–28 maj. Boken har tagits fram av LRF Mjölk.

Maten och moralen, som är en debattantologi om svensk livsmedels- och matproduktion, får en så kallad ”Special awards” i tävlingen Gourmand world cookbook awards, där mer än 200 länder från hela världen deltar. Kokböcker och annan form av måltidsinriktad litteratur deltar i olika klasser. Juryn leds av Edouard Cointreau.

Maten och moralen har tidigare fått pris i tävlingen Årets Svenska Måltidslitteratur. Den har tagits fram av LRF Mjölk i samarbete med författaren Christer Isaksson som redaktör, och är utgiven på Ekerlids förlag.

– Boken är ett bidrag i samtalet om betydelsen av en svensk matproduktion. Världen behöver mer hållbar mat och svensk mjölkproduktion är en del av lösningen, säger Hans Andersson på LRF Mjölk.

Maten och moralen medverkar bland andra landsbygdsminister Sven-Erik Bucht, miljöminister Isabella Lövin, Centerledaren Annie Lööf, generaldirektören för Jordbruksverket, Leif Denneberg, generaldirektören för Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, Jens Mattson, Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl samt Helena Jonsson, förbundsordförande Lantbrukarnas riksförbund, LRF.

Andra som får utmärkelsen är den kinesiske presidenten Xi Jinpings förste kock och Michelle Obama för ”The 2016 Healthy Lunchtime Challenge”.

För mer information, kontakta Hans Andersson, hans.andersson@lrf.se eller 070-575 25 34.

För recensionsexemplar, kontakta Bertil Ekerlid,  bertil.ekerlid@ekerlids.com eller 070-696 10 57.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.