Svenskt lantbruk fortsatt bäst i klassen - använder minst antibiotika inom EU

24 oktober 2014.

Svensk animalieproduktion använder minst antibiotika inom EU. Det visar en ny rapport från den Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA. Och det här är fjärde året i rad som svenskt lantbruk är bäst i klassen när det gäller att ha lägst antibiotikaanvändning i djurhållningen.

Allt sedan den Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, började ta fram statistik över förbrukning av antibiotika så har Sverige varit det land inom EU, vars animalieproduktion använder minst antibiotika.

– Svenska bönder har genom god djuromsorg och långvarigt arbete med att bekämpa sjukdomar minskat behovet av att använda antibiotika. Friska djur behöver inte antibiotika, säger förbundsordförande Helena Jonsson.

Enligt studien har Sverige den lägsta användingen av antibiotika inom EU. På Cypern använder man 29 ggr mer än oss, Tyskland 15 ggr mer och Danmark 3 ggr mer.

Några stora skillnader mellan oss och de andra medlemsstaterna är att vi enbart behandlar det sjuka djuret och mycket sällan hela djurgrupper. Också det att vi i huvudsak använder läkemedel med ett smalt spektrum skiljer ut oss från mängden. Det minskar risken för att det ska bildas bakterier som är resistenta mot antibiotika, säger My Sahlman, smittskyddsansvarig på LRF.

– Samtidigt tappar svensk djurhållning mark till förmån för billigare produkter från länder med högre användning av antibiotika. Antibiotikaresistensen har blivit ett globalt hot mot folkhälsan. Nu krävs att våra politiker tar ansvar för folkhälsan och svensk djurhållning, som bygger på låg antibiotikaanvändning, avslutar Helena Jonsson, förbundsordförande LRF.

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.