Syskonen Persson är vinnare i Årets Unga Bonde 2017

LRF Ungdomen, tillsammans med LRF och McDonald’s, har utsett de fem syskonen Persson på mjölkgården Lida Gård i Ljung i Herrljunga till vinnare i tävlingen Årets Unga Bonde 2017. Syskonen Lina, Sara, Kalle, Filip och Elias Persson får dela på prissumman 100 000 kronor.

Årets Unga Bonde delas ut för andra året för att stödja unga bönder som vill driva ett hållbart och lönsamt lantbruk. Målet är att inspirera fler unga, ambitiösa och företagsamma entreprenörer att satsa på lantbruksnäringen. Årets vinnare driver tillsamman mjölkgården Lida i Herrljunga. Gården har varit i familjens ägo i åtta generationer och omsättningen har ökat från 8 till 11 miljoner kronor sedan syskonen tog över från sin far.

– Fantastiskt inspirerande, hedrande och triggande. Man vill hem och jobba vidare med en gång. Det här är en bekräftelse på att vi är på rätt spår och det är bara att fortsätta. Varför inte "Årets mjölkbonde" som nästa mål, säger Sara Persson, ett av vinnarsyskonen i Årets Unga Bonde 2017 som fick priset på eventet Matologi i Stockholm.

Priset kommer syskonen att använda för att vidareutveckla gården och verksamheten. Pengarna kommer gå till att utöka antalet djur på gården, inte minst genom att behålla tjurkalvarna för uppfödning. Utmärkelsen är även en bekräftelse på att jag och mina syskon gör något bra, säger Sara Persson, en av vinnarna i Årets Unga Bonde 2017.

McDonald’s samarbetar med LRF och LRF Ungdomen sedan 2011 för att stötta svenska bönder och främja svenskt jordbruk. Årets Unga Bonde är ett av initiativen. På plats för utdelningen fanns, förutom årets vinnare, även representanter från juryn; Emilia Astrenius Widerström, ordförande i LRF Ungdomen, och Sören Vogt, Inköpschef på McDonald’s i Sverige.

– På LRF Ungdomen vill vi uppmuntra fler att se möjligheterna i att vara ung och leva och arbeta på landsbygden. Årets Unga Bonde är ett fantastiskt initiativ i samarbete med McDonald’s där vi stöttar och lyfter unga i de möjligheter som finns i de gröna näringarna. Vi är 16 000 medlemmar i åldrarna 16-35 år och hoppas bli många fler i framtiden, säger Emilia Astrenius Widerström ordförande i LRF Ungdomen

McDonald’s är restaurangbranschens största inköpare av svenskt nötkött och en stor inköpare av andra svenska råvaror som grönsaker, ekologisk mjölk och ekologiska ägg.

– Som restaurangbranschens största inköpare av svenskt nötkött, har vi ett stort ansvar. Vi brinner för svenskt lantbruk och genom Årets Unga Bonde vill vi inspirera fler unga ambitiösa, företagsamma entreprenörer att satsa på lantbruksnäringen. Syskonen Persson gör ett enastående jobb med Lida Gård och det känns roligt att nu ge dem ytterligare möjligheter att utveckla gården, säger Sören Vogt, Inköpschef på McDonald’s i Sverige.

Vinnarna får 100 000 kr av McDonald’s att investera i sin verksamhet och sin affärsplan. Förstapristagarna och ytterligare fyra unga bönder får även stöd av LRF Konsult för att utveckla sin affärsverksamhet och totalt 15 unga bönder får en ledarskapsutbildning på McDonald’s Business School, i Lindvreten utanför Stockholm.

Läs mer om Årets Unga Bonde 2017 på: landlantbruk.se

Bilder för nedladdning finns på Flickr

För mer information, kontakta:
Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05, media@se.mcd.com

Hanna Johansson, LRF Ungdomen, 070-290 95 45 eller Presstjänsten LRF, 08-787 57 77, press@lrf.se

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 70 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 143 miljarder kronor, vilket är 3,6 procent av landets BNP. Källa: SCB