Välj en äkta gran i jul

Snart är det hög tid att införskaffa julgran. Att välja en äkta närodlad gran är ett mer miljövänligt val framför en gran i plast. Men innan du köper din gran, läs om hur du bäst håller den vid liv under både jul- och nyårshelgerna.

Svensk gran - en närodlad julgran

En äkta gran är ett mer miljövänligt julgransinköp än en gran i plast även om plastgranen kan användas i många år. Det beror på att en äkta gran växer på solenergi och en plastgran tillverkas av fossil energi. När den äkta granen lämnas in på en återvinningscentral efter jul- och nyårshelgerna kommer energin till användning, granen blir oftast grönflis som används för att värma upp bostäder. Särskilt bra är en svensk närodlad gran som inte har transporterats längre sträckor. Om du är osäker – fråga din julgransförsäljare när granen har huggits och vart den kommer ifrån.

Så håller du granen grann

• Låt en nyköpt gran stå i farstun en stund där det oftast är lite svalare än inne i huset. Granen kan annars få en temparaturchock.
  • Innan granen placeras i julgransfoten, såga en färsk snittyta precis som du gör med snittblommor, då suger den upp vatten lättare.
  • Fyll på med mycket vatten, särskilt det första dygnet.
  • Häll eventuellt i en påse växtnäring. Att socker, magnecyl eller vodka skulle vara bra för granen stämmer alltså inte.
  • Granar gillar hög luftfuktighet. Spreja grenarna med vatten innan du tar in den eller sätter i julgransljusen och låt den inte stå för nära ett element.
  • Placera inte granen för nära krukväxter. Granen utsöndrar terpener som gör att krukväxterna trivs bättre i andra rum under julen.
  • Lämna granen till återvinningen.

Ha koll på allemansrätten – fråga först och hugg sen

Om du har markägarens tillstånd går det bra att hugga din egen gran. En gran som har huggits ner utan lov kan leda till att man döms för stöld eller snatteri. Du har större chans att få ja från markägaren om du erbjuder dig att hugga en gran längs en kraftledningsgata. I Skogsstyrelsen register kan du se vem som äger ett visst skogsområde. Även om du vill bryta kvistar från levande buskar och träd måste du fråga om lov från markägaren. När det gäller mossor och lavar är reglerna inte lika tydliga, enligt allemansrätten är det tillåtet att göra det under försiktiga former för eget bruk.

För ytterligare information, läs på Skogssveriges julgranssida

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för de gröna näringarna. LRFs medlemsantal har ökat 17 år i rad och vid årsskiftet 2013/2014 hade LRF 172 662 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver 90 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation.