För första gången: 30 miljoner passagerare passerar terminal 2

Lufthansa och München Airport erbjuder en 10-stjärnig produkt

Förra året välkomnade Lufthansa och München flygplats över 30 miljoner passagerare till terminal 2. För att vara exakt använde hela 30,6 miljoner passagerare terminalen 2017, vilket är en ökning med 10,6 procent jämfört med föregående år.

Wilken Bormann, VD Hub München och München Airport VD Dr. Michael Kerkloh är båda överens om att:

"Siffrorna visar hur populär Terminal 2 är hos våra passagerare: ett femstjärnigt flygbolag och en femstjärnig flygplats. Tillsammans erbjuder vi våra kunder en tiostjärnig produkt där vi våra kunder får uppleva en utmärkt tjänst både på marken och ombord. München är den enda flygplatsen i hela Europa med denna sällsynta kombination”.

Från och med den 25 mars kommer Lufthansa att ha fem A380-flygplan i München som flyger till destinationerna Los Angeles, Hong Kong och Peking i sitt sommarflygschema. Två dagar senare kommer även en Lufthansa A350 att påbörja sin första flygning från München till Singapore. Eurowings har också planer på ytterligare tillväxt i München.

Münchens flygplats har sedan tidigare utnämnts som Europas första ”5-stjärniga flygplats” av kreditvärderingsbolaget Skytrax 2015. I december 2017 följde Lufthansa i deras fotspår då Lufthansa blev utnämnd till det enda europeiska 5-stjärniga flygbolaget med den högsta kvalitetscertifiering av internationell luftfart av Skytrax.

Ytterligare ett rekord nådes i mars 2017, då Terminal 2 tillsammans med Terminal 2 Satellite, som drivs gemensamt av de två företagen, röstades fram till världens bästa flygplatsterminal vid Skytrax World Airport Awards

Andrea Gyllencreutz Romander
Presskontakt, Burson-Marsteller