• Lufthansa/

Fotografen bakom Bliss, världens mest sedda bild, ger sig ut igen för att skapa nästa generations bakgrundsbilder

I mitten av 90-talet stannade Chuck O'Rear sin bil längs Sonoma Highway för att ta en av världens mest ikoniska bilder - Bliss – skrivbordsbakgrunden till Microsofts operativsystem Windows XP. Tjugotvå år senare släpper Lufthansa projektet ”New Angles of America”, där Chuck ger liv åt nästa generations bakgrundsbilder.

"Jag fyller snart sjuttiosex år och inser hur mycket Microsoft Blissfotot har betytt för mitt liv. Som fotograf av det mest sedda fotot i historien har jag njutit av varje minut av berömmelsen. Likaväl är jag glad över att, tillsammans med Lufthansa, få skapa en uppföljare till Blissfotot för smartphones, så att mina fotografier över andra vackra platser kan få fortsättas att uppskattas av miljontals människor. Smartphones har trots allt blivit den främsta platsen för världen att se nya och intressanta fotografier. Och jag är glad att vara del av det ", säger Chuck O'Rear.

Trots O'Rears omfattande karriär, med otaliga uppdrag för National Geographic och andra högprofilerade tidningar, kommer Bliss förmodligen att bli hans mest minnesvärda prestation. Faktum är att Bliss har hävdats vara det mest kända fotografiet i världen.

"Blissfotot kom att betyda mer för Microsoft än vad vi någonsin hade kunnat föreställa oss. Det fotot har vuxit till ett eget popkulturellt fenomen - och som sådant har det sin egen tydliga beundrarskara, inte minst inom företaget. Med det i åtanke är det en ren glädje att se ett initiativ som Lufthansas New Angles of America", säger Anna Ström,
Head of Experiential marketing på Microsoft Western Europe.

New Angles of America gestaltar tre unika destinationer i Nordamerika. Fotografierna släpptes den 14 november och kan ses och laddas ner gratis på:
newanglesofamerica.com

Platser som är representerade i New Angles of America är:
• Maroon Bells (Colorado)
• Peek-A-Boo Slot (Utah)
• White Pocket (Arizona)

”Lufthansa vill inspirera till resor i folks vardag och den här kampanjen fångar verkligen det. Det amerikanska landskapet har så många natursköna platser, att vår största utmaning var att avgränsa oss till endast tre platser att fotografera. Tillsammans med vår partner United kunde vi enkelt resa till alla dessa vackra områden som vi vill att våra kunder ska upptäcka, vilka blir mer kända genom Chucks bilder," säger Kristina Öström, Director Marketing EMEA, Lufthansa Group.

[‎2017-‎11-‎17 15:08]  Romander, Andrea:

Andrea Gyllencreutz Romander
Presskontakt, Burson-Marsteller